Folkevogna er et perfekt utgangspunkt for å lage sin helt egen vri. Her er det kun fantasien som setter grenser! For en tid tilbake snublet jeg over disse to karene i Stavanger, som hadde testet disse grensene på hver sin måte…
Det har vært mange trender innen styling av Boble opp gjennom årene. Et kapittel som mange gjerne helst vil glemme, er sytti- og åttitallet, da mange bygde om Folkevogna slik at den «nesten» lignet en Porsche 911. Ombyggingen var gjerne så omfattende og kostbar at det kanskje hadde lønt seg å sette pengene på høyrentekonto og heller kjøpe seg en ekte Porsche i stedet…
Men smaken er heldigvis som bakvinduet på ei tidlig Boble – nemlig delt. Og heldigvis finnes det folk der ute som ikke er redd for å gjøre nye ting, som for eksempel Rune Lutsi fra Sandnes og Daniel Jusnes fra Harstad. De eier hver sin Boble fra sekstitallet, men der slutter også likheten.
For de har nemlig valgt å gå hver sin retning når det kommer til stil og finish på bilene: Runes eksemplar er en elegant kabriolet som han ganske enkelt kaller «Pengegaloppen». Dette er en av Norges mest unike Bobler med tilslørte bakskjermer og utallige smakfulle smådetaljer.
I bilmiljøet snakker vi ofte fleipende om det såkalte «Originalpolizei»; bilentusiaster som foretrekker at biler ser tidsriktige ut og kun innehar originaldeler. Rune Lutsi står i så fall sterkt i fare for å bli arrestert og dømt etter jantelovens samtlige paragrafer. Men hva gjør vel det, når bilen både er pen, velholdt og oppsiktsvekkende?
På den andre siden av styling-spekteret (men fortsatt sterkt på kant med janteloven) finner du Daniel Jusnes sin herlige 1965-modell. Den norsksolgte bilen gikk mange år i Trondheim før den falt i den unge Harstadværingens hender. Dette er ei Boble som på godt norsk er «slammed» – altså senket så nær bakken som det går an.
Med Puma-forstilling og en helt drøy camber-vinkel på bakhjulene er det ikke mye mellom bilen og Moder Jord. Fartsdumper er ofte problematiske, men når bilen ser såpass kul ut er det verdt å ta en omvei for å spare bilens underside. Sånn er det å være ekte bil-entusiast!