Custom-Boble: To sider av samme sak

2xBoble_4

Foto: Stein Inge Stølen

Folkevogna er et perfekt utgangspunkt for å lage sin helt egen vri. Her er det kun fantasien som setter grenser! For en tid tilbake snublet jeg over disse to karene i Stavanger, som hadde testet disse grensene på hver sin måte…

2xBoble_6

Foto: Stein Inge Stølen

Det har vært mange trender innen styling av Boble opp gjennom årene. Et kapittel som mange gjerne helst vil glemme, er sytti- og åttitallet, da mange bygde om Folkevogna slik at den «nesten» lignet en Porsche 911. Ombyggingen var gjerne så omfattende og kostbar at det kanskje hadde lønt seg å sette pengene på høyrentekonto og heller kjøpe seg en ekte Porsche i stedet…

2xBoble_2

Foto: Stein Inge Stølen

Men smaken er heldigvis som bakvinduet på ei tidlig Boble – nemlig delt. Og heldigvis finnes det folk der ute som ikke er redd for å gjøre nye ting, som for eksempel Rune Lutsi fra Sandnes og Daniel Jusnes fra Harstad. De eier hver sin Boble fra sekstitallet, men der slutter også likheten.

2xBoble_17

Foto: Stein Inge Stølen

For de har nemlig valgt å gå hver sin retning når det kommer til stil og finish på bilene: Runes eksemplar er en elegant kabriolet som han ganske enkelt kaller «Pengegaloppen». Dette er en av Norges mest unike Bobler med tilslørte bakskjermer og utallige smakfulle smådetaljer.

2xBoble_18

Foto: Stein Inge Stølen

2xBoble_11

Foto: Stein Inge Stølen

2xBoble_16

Foto: Stein Inge Stølen

I bilmiljøet snakker vi ofte fleipende om det såkalte «Originalpolizei»; bilentusiaster som foretrekker at biler ser tidsriktige ut og kun innehar originaldeler. Rune Lutsi står i så fall sterkt i fare for å bli arrestert og dømt etter jantelovens samtlige paragrafer. Men hva gjør vel det, når bilen både er pen, velholdt og oppsiktsvekkende?

2xBoble_3

Foto: Stein Inge Stølen

2xBoble_15

Foto: Stein Inge Stølen

På den andre siden av styling-spekteret (men fortsatt sterkt på kant med janteloven) finner du Daniel Jusnes sin herlige 1965-modell. Den norsksolgte bilen gikk mange år i Trondheim før den falt i den unge Harstadværingens hender. Dette er ei Boble som på godt norsk er «slammed» – altså senket så nær bakken som det går an.

2xBoble_19

Foto: Stein Inge Stølen

2xBoble_14

Foto: Stein Inge Stølen

2xBoble_12

Foto: Stein Inge Stølen

Med Puma-forstilling og en helt drøy camber-vinkel på bakhjulene er det ikke mye mellom bilen og Moder Jord. Fartsdumper er ofte problematiske, men når bilen ser såpass kul ut er det verdt å ta en omvei for å spare bilens underside. Sånn er det å være ekte bil-entusiast!

2xBoble_1

Foto: Stein Inge Stølen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s