Oljekrisen i 1973: Da norske bilister holdt pusten

Bensinrasjonering_7

Et eksempel på bensinrasjoneringskort som ble sendt ut til alle husstander under oljekrisen. Foto: Skjermdump, NRK

Tidlig på 70-tallet skjedde noe helt nytt i norsk sammenheng: For første gang kunne vi kjenne internasjonale konflikter på huden. Hver eneste familieøkonomi var truet av hendelsene som tok sted i midtøsten og begrepet «bensinrasjonering» ble dagligtale. For første gang siden krigen.

Bensinrasjonering_2

Her leker barna i gatene under kjøreforbudet. Foto: Skjermdump, Youtube

Hele verden fikk seg en støkk da Jom Kippur-konflikten mellom Israel på den ene siden og Egypt og Syria på den andre braket løs i oktober 1973. Olje-eksporten fra området ble stoppet og ringvirkningene lot ikke vente på seg. Prisene føk til himmels og mange fryktet en total økonomisk kollaps.

Bensinrasjonering_5

Foto: Skjermdump, NRK

Den 22. november 1973 (tilfeldigvis nøyaktig ti år etter drapet på John F. Kennedy) ble det bestemt at alle bensinstasjoner skulle holde stengt etter 19:00 på ukedager og hele lørdag og søndag. Folk hamstret bensin som gale; flere steder blir det avdekket store bensinlagre – ved ett tilfelle blir det funnet 200 liter bensin på badet i en boligblokk…

Bensinrasjonering_1

Foto: Skjermdump, Youtube

Den 5. desember 1973 kom neste ledd i rasjoneringen: Det ble innført totalt kjøreforbud i helgene. Til og med kongen måtte ta trikken for å komme seg opp i skiløypene. De to helgene før jul i 1973 var det fullstendig bilfrie gater i hele Norge for første gang siden krigen. Bensinrasjoneringskort ble delt ut til alle husstander og fremtiden så dyster ut.

Utover nyåret i 1974 fortsatte helgekjøringsforbudet og folk forberedte seg på at bensinrasjoneringen skulle tre i kraft. Bare med særskilt tillatelse fra myndighetene kunne du ferdes med bil mellom fredag kveld og mandag morgen. Heldigvis ble krisen avverget: En mild vinter og utstrakt hamstring av bensin sørget for at rasjoneringen aldri ble innført.

I februar 1974 ble restriksjonene opphevet og måneden etter ble handelsforbudet med OPEC-landene fjernet. Likevel sørget denne krisen for at hele den amerikanske bilindustrien måtte omlegges og tilpasses en verden hvor olje ikke ble sett på som en uendelig ressurs. Og siden den gang vil mange påstå at amerikanerne ikke har laget en konkurransedyktig bil.

Bensinrasjonering_6

Å gå på ski langs ellers tungt trafikkerte gater må ha vært litt av en opplevelse. Foto: Skjermdump, NRK

Her i Norge kunne vi faktisk konstatere at verken bensintilbudet eller prisene hadde endret seg noe særlig etter oljekrisen. Hvis en ser på de historiske literprisene, kan en få seg en liten overraskelse: I 1971 kostet en liter bensin 1,52 kroner. Mens i 1975 kostet den 2,09 kroner. Det høres ut som en dramatisk økning, ikke sant? Helt til en justerer prisene etter konsumpris-indeksen.

1971-prisen tilsvarer 10,68 kroner i dagens verdi, mens 1975-prisen bare tilsvarer 10,47. En ting er helt sikkert: Bensinen ble slett ikke mye dyrere i praksis. Ikke her til lands, i alle fall.

Bensinrasjonering_4

Etter februar 1974 kunne norske bilister igjen tanke som normalt. TIl samme pris som før. Foto: Skjermdump, Youtube

2 kommentarer om “Oljekrisen i 1973: Da norske bilister holdt pusten

  1. Jeg har slikt rasjoneringskort liggende på loftet. Jeg tenkte jeg skulle ta det frem. Min søster giftet seg, tror det var den 15.desember. Da fikk jeg kjøretillatelse. Men den var nøye beskrevet om både tidsrom for kjøringen, og også hvor jeg fikk kjøre. Fra hjemmet til kirken, fra kirken til festlokalet. Hadde vel et slingringsmonn på 1 til 2 timer på disse turene:)
    Ja det var noe helt nytt for oss som er født etter krigen. Har tenkt mye på dette i det siste, så det var blink med dette innlegget idag. Oisann, ikke godt tegn når man begynner å tenke på gamle dager, du verden så fort tiden har gått hehe. Sitter vel snart på gamlehjem:)

    Liker

  2. Det var en fin tid å ha ekstraarbeid som sjåfør i staten. Tok så mye overtid jeg bare kunne de helgene det var kjøreforbud. Mange knyttenever før folk så statens våpenskjold på den mørke limousinen der jeg kjørte rundt og hadde gatene nesten for meg selv.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s