Hva gjør du hvis du er 17 år gammel, fullstendig frelst på veteran-Toyota og ikke greier å vente til sertifikatet befinner seg i hånda? En løsning kan være å bruke ventetiden på å sette i stand en hver førstegangssjåførs våte drøm. Det var akkurat det Tore Leithe gjorde.
Mye av fritiden under oppveksten i Vang i Valdres gikk med på å være med far og skru bil. Og da gikk det stort sett i Toyota. Fra 14-årsalderen har Tore Leithe også vært en reser på moped og lettmotorsykkel, så klart av japansk fabrikat. Etter å ha restaurert en Honda CB 125, ble det tent en idé: Hva om han gjorde det samme med en bil?
Planen ble raskt klekket. Han skulle finne et emne, en japansk bil, som kunne tjene både som lærebenk for restaurering i tillegg til å tjene som en artig og oppsiktsvekkende førstebil når lappen etter hvert kommer på plass. Kriteriene var følgende: Det måtte være Toyota (selvfølgelig), ha bakhjulstrekk, manuell girkasse og ikke koste mange kronene.

Foto: Privat
Valget valt til slutt på en Toyota Corolla KE20 som hadde stått i lengre tid. Prisen ble prutet til 4000 kroner og bilen ble med hjem på henger. Tore forteller selv at det slett ikke var lite jobb som trengtes på den gamle skrotten.
– Det virket som om det var mer rust enn bil. Mye å ta tak i, forteller han.
Etter utallige timer med rustsveising og sparkling begynte etter hvert karosseriet å minne om en hel bil igjen. Så kom den morsomme biten – lakkering og montering..!
– Jeg vasket verkstedet og spurte fatter’n pent om han ikke kunne tenke seg å lakkere bil i tre dager i strekk. Heldigvis sa han ja..!
Tore hadde bestemt seg for å gi bilen et rallyinspirert preg. Fargevalget ble hentet fra det japanske flagget og følger tidsriktig rallydesign. Etter lakkeringen ble det montert et minimalistisk racinginteriør med bøttestoler, sportsratt, hovedstrømbryter og ekstra instrumenter som en fullblods rallybil skal ha.
Siden Tore enda ikke har fylt 18 år, er det kanskje like greit at det ikke er enorme krefter under skallet – enda. Den originale 1,2-literen får duge inntil videre, noe Tore slett ikke er lei seg for.
– Jeg synes grunn at 1,2-literen drar godt til å ha så lite hester, forklarer han, men legger til at det ikke hadde skadet med noen ekstra heller.

Foto: Privat
Og hvis Corollaen mot formodning skulle finne på å fuske, kan sikkert Tore spørre faren sin pent om å få låne en av de andre veteran-Toyotaene som husstanden besitter. Blant annet en flott Toyota Crown fra 1969 som har fått en sprekere 2,6-liters rekkesekser hentet fra modellseriens 76-årgang. Bilen ble innkjøpt til øvekjøringsformål, slik at Tore har ferdighetene på stell når 18-årsdagen kommer og Corollaen tar over.
En ting er sikkert: Det vil nok være mange misunnelige blikk blant ungdom i Valdres når Tore endelig kan sette seg inn i bilen til våren med sertifikatet trygt i hånda. Alt som skulle til var 4000 kroner og en littegrann egeninnsats. Ålreit – veldig, veldig, veldig mye egeninnsats. Men resultatet ble utvilsomt tøft!