Prosjekt Dauerhaftswagen: Et vintereventyr i veteranbil

Mercedes Paaske_22

Foto: Stein Inge Stølen

Etter å ha tilbrakt de fleste transportetapper under vintermånedene i en sort Mercedes-Benz 250 fra 1977, var det endelig på tide med en skikkelig urnorsk utflukt, nemlig påskeferien. Det skulle vise seg å bli en minnerik og vakker tur hvor overraskelsene – som påsketrafikken – sto i kø.

Amsterdam Mercedes_4

Foto: Stein Inge Stølen

Nærmere 3000 kilometer har blitt tilbakelagt i den sorte tyskeren, som har fått tilnavnet Dauerhaftswagen. Disse milene har så langt fordelt seg slik: Noen på norske vinterveier, noen på kontinentale Autobahner og de aller fleste i jobbsammenheng i Oslo-området. Pålitelighetsryktet har blitt satt skikkelig på prøve, noe bilen har tålt godt, til tross for å ha rullet over 280 000 kilometer. («Knapt innkjørt», er den obligatoriske kommentaren fra Mercedes-folket når dette temaet kommer opp.)

Amsterdam Mercedes_7

Foto: Stein Inge Stølen

Så hvorfor ikke bruke panservogna som transportmiddel opp til påskefjellet? Den står på gode vinterdekk, har et varmeapparat som kan danke ut enhver finsk sauna og kan åpenbart skilte med særdeles stabile kjøreegenskaper. Bakruta har til og med varmetråder som fungerer. Det eneste som mangler, er et skistativ til å sette på taket.

Påskerigga Mercedes

Foto: Stein Inge Stølen

Her fant veteranbilguruen Bård Risan ved Rud Vintage Garage råd: Han hadde tilfeldigvis et helt tidsriktig Thule-sett liggende i lokalet, som jeg var så heldig å få låne til formålet. Når min bedre halvdel i tillegg stiller seg positiv til å tilbringe mange hundre kilometer i de myke Mercedes-stolene, er det lite som taler meg imot. Her blir det veteranpåske!

Mercedes Paaske_4

Foto: Stein Inge Stølen

Alle som ferdes fra Oslo og ut til vintersportbaserte steder rundt omkring i landet, vet hvor ille en bilkø kan bli. Det er trasige greier, selv i en veteranbil. Likevel virker det som om Mercedesen fikk opp humøret hos medtrafikantene der vi kom kjørende i den gullende rene bilen med to par ski stroppet fast til takstativet.

Mercedes Paaske_3

Foto: Stein Inge Stølen

Mercedes Paaske_1

Foto: Stein Inge Stølen

Vel oppe på fjellet smilte værgudene sitt største smil. Mellom langrennsøktene fant jeg derfor tid til å nyte opplevelsen og legge ut på et lite veterancruise i høyfjellet. Det skulle jeg ikke angre på! Kursen ble satt mot Tyinfjellet, hvor jeg visste om en «skvadron» gamle Weasel-beltevogner. Dette var en perfekt anledning til å besøke denne bestanden med fotoapparatet klart.

Mercedes Paaske_21

Foto: Stein Inge Stølen

Disse gamle traverne har vært i drift siden femtitallet og ser like strøkne ut som de gjorde den gang (vil jeg anta – jeg ble født på åttitallet og aner derfor egentlig ikke hva jeg prater om…). Motoriseringen har endret seg opp gjennom tidene, men i dag benyttes Chrysler V8-motorer med Edelbrock-topper og automatkasse. Det gir det riktige bunndraget, og ikke helt feil lydbilde heller..!

Mercedes Paaske_15

Foto: Stein Inge Stølen

Mercedes Paaske_18

Foto: Stein Inge Stølen

De Bombardier-produserte Weaselene går i skytteltrafikk mellom Tyin og Eidsbugarden, et svært populært mål for påsketuristene. Hit har byfolket valfartet i flere mannsaldre. Utbygging av infrastruktur og frislippet av bilsalget i 1960 gjorde ferietrafikken enda større og i dag er turistmål som dette inngravert i den norske folkesjela.

Mercedes Paaske_23

Foto: Stein Inge Stølen

På vei over Tyinfjellet fikk jeg også anledning til å leke med en snøfreser. Her oppe holder det nemlig ikke bare med plogbasert snømåking. Vinden på høyfjellet blir til tider veldig sterk. Snøen blåses jevnlig inn i veibanen og mannskapet på strekningen kjemper en evig kamp for å holde strekningen ryddig.

Mercedes Paaske_8

Foto: Stein Inge Stølen

For oss som er bevæpnet med fotoapparat er denne snøfresingen godt nytt, siden ryddearbeidet unektelig også skaper gode motiver. En perfekt visuell avslutning på en nydelig påskeutflukt.

Mercedes Paaske_11

Foto: Stein Inge Stølen

Bilen? Jo, den trillet like problemfritt ned fra fjellet som den gjorde opp. Forbruket fikk jeg såvidt ned under literen på mila, noe som slett ikke er ille for denne beryktede bensinslukeren. Dette lover godt for fremtidige langturopplevelser! En ting er sikkert: Den fortjener fortsatt tittelen «Dauerhaftswagen» – evighetsmaskin!

Mercedes Paaske_9

Foto: Stein Inge Stølen

2 kommentarer om “Prosjekt Dauerhaftswagen: Et vintereventyr i veteranbil

  1. Hei,
    Fin artikkel om MB’n takk for den og mye annet fint på denne siden.
    Men det er noen unøyaktigheter om Beltebilene i Jotunheimen:
    Disse bilene heter Bombardier Snowmobile B12, og hadde til å begynne med Chrysler-motorer. (I årenes løp er vel disse byttet ut)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Inc.
    Trafikken med turister begynte med noen propelldrevne sleder, før de gikk over til Weasel. Dette var militære beltevogner bygget av Studebaker, brukt i WWII, og en helt annen bile enn de senere Bombardier.
    https://en.wikipedia.org/wiki/M29_Weasel

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s