På hver sin side av jernteppet: DKW og IFA

DKW F89 Meisterklasse

DKW F89 – bilen som egentlig skulle ha hatt tresylindret motor. Foto: Audi

I ruinene av andre verdenskrig kjempet bilprodusentene for å overleve. Som om ikke det var nok, jobbet stormaktene på spreng for å sikre seg de beste tekniske løsningene. Et godt eksempel på dette, er DKW og IFA.

Da grensene for det nye Tyskland ble tråkket opp, havnet noen bilprodusenter i den vesttyske sonen og andre i den østtyske Sovjet-styrte sonen. Mens Europa feiret freden og lette etter krigsforbrytere og kollaboratører som kunne stilles for retten (eller bare kastes direkte i fengsel uten rettergang), var industrigigantene godt i gang med gjenoppbyggingen.

DKW F89 Meisterklasse 2

Det strømlinjeformede stålkarosseriet skjulte teknologi fra mellomkrigsårene. Foto: Faksimile, DKW-reklame

De første årene handlet det stort sett bare om å få fabrikkene i drift, selv om det betydde å spy ut gamle førkrigsmodeller uten noen som helst nyvinninger verken over eller under skallet. Unntakene var få, men gode; Bobla, Volvo Amazon og GAZ-M20 Pobeda er eksempler på splitter nye konsepter som sto klare ved krigens slutt, og dermed hadde et teknisk forsprang på konkurrentene.

DKW F9 Prototype 2

Opphavet til DKW F89 og IFA F9; prototypen DKW F9. Foto: Audi

Men i det store og hele var nybilparken etter krigen skrekkelig gammeldags. En av fabrikkene som måtte leve med å selge nyproduserte «gamle» biler, var Auto Union. De fikk i gang produksjon av sin DKW F89 Meisterklasse på vestsiden av jernteppet i 1950, med samme tosylindrede totaktsmotor som på forgjengeren F8 fra 1939. Men selv om nyvinningene uteble under skallet, avslørte det nye, flotte stålkarosseriet at en viss tanke hadde ligget bak.

Og det stemte: DKW hadde nemlig utviklet en helt ny prototype før krigen brøt ut; en tresylindret totakter med helt nytt innovativt design. Denne het DKW F9, et navn den sannsynligvis ville beholdt som modell, hvis ikke….

DKW F9 Prototype

Prototypen DKW F9. Foto: Audi

…Hvis ikke russerne hadde knabbet fabrikkutstyret og flyttet mesteparten av produksjonen til østsonen. Der begynte de med å produsere førkrigsmodellen DKW F8 under navnet IFA F8. IFA står for Industrieverband Fahrzeugbau og var en union av flere bilprodusenter som ble underlagt det nye DDR-styret. Firmaene Robur, Sachsenring, Simson, Barkas og EMW (som først lagde BMW-biler uten lisenstillatelse og byttet navnet til EMW etter å ha blitt truet med søksmål) var noen av unionens deltakere.

Samtidig som DKW lanserte sin F89 med tosylindret motor, dukket IFA F9 opp. En tilsynelatende identisk bil rent designmessig (ikke rart siden begge stammet fra DKW F9-konseptet), men med den mer moderne og sterkere tresylindrede totaktsmotoren.

IFA F9_1

Her er det lett å trekke en parallell til jagerflyenes verden på samme tid, hvor den nordamerikanske F-89 Sabre og den russiske MiG-15 møtte hverandre i koreansk luftrom. Pilotene på begge kanter ble svært forundret, siden fiendens fly var kliss likt det de selv satt bak spakene på..! Begge var nemlig «sterkt inspirert» av tyskernes absolutte mesterverk på flyfronten, jet-jageren Messerschmitt Me 262…

F89 Sabre_MIG 15

Det er vanskelig å tro, men disse to flyene ble utviklet helt separat. Til venstre russernes MiG-15, til høyre amerikanernes F-86 Sabre. Foto: Wikipedia / WarThunderEncyclopedia

IFA F9 var godt representert i Norge på femtitallet. Dette var en av modellene som kunne skaffes uten kjøpetillatelse før 1960, og siden den i tillegg var bedre motorisert enn sin vesttyske og mindre tilgjengelige tvilling, var det mange som la pengene på bordet for DDR-varianten.

DKW fikk etter hvert utviklet en tilsvarende tresylindret motor som den russerne stakk av med; i 1953 ble denne introdusert i den nye modellen 3=6 – et navn som antyder at de tre totaktssylinderne gir like pen og sterk gange som en sekssylindret firetakter. (Bare tull, så klart.)

Wartburg 311_2

Wartburg: En IFA F9 med nytt, moderne karosseri. Foto: Faksimile, Wartburg-reklame

IFA F9 ble på sin side også oppgradert på midten av 50-tallet. Ikke med helt nye tekniske løsninger under skallet, snarere tvert om. IFA F9-basisen ble beholdt, motoren fikk litt ekstra krutt og et helt nytt design ble introdusert. Bilen fikk navnet Wartburg 311, en modell som også solgte godt her i Norge på slutten av 50- og begynnelsen av 60-tallet.

One thought on “På hver sin side av jernteppet: DKW og IFA

  1. Tilbaketråkk: Kopimesterne bak jernteppet | Husker du den bilen?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s