Guide: Slik importerer du veteranbil fra utlandet

Fiat Dino_2

Foto: Stein Inge Stølen

Har du funnet drømmebilen utenfor landegrensene? Er du klar for å handle? Da er det viktig å holde tunga rett i munnen. Hvis du følger denne guiden, er sjansen for å få en bomtur til utlandet ved henting av veteranbil minimal. I tillegg får du tips til hva du bør tenke på når du kommer hjem…

Importere veteranbil_1

Mobile er en av mange gode sider hvor en kan finne veteranbiler i Tyskland og omkringliggende land. Autoscout24 er også et godt alternativ, i tillegg til Blocket.se (Sverige), Leboncoin.fr (Frankrike) og Subito.it (Italia). Foto: Skjermdump

Før du henter bilen

  1. Skaff så mange bilder av bilen som mulig. Hvis selger er oppriktig og ærlig, skal han ikke ha noe problem med det. Legg vekt på bilder av kjente problemområder på den aktuelle bilmodellen, i tillegg til dokumenter, chassis- og motornumre.
  2. Om mulig, få kopier av dokumenter tilsendt på mail eller per post. Udokumenterte biler er dårlig nytt. Det er veldig viktig at bilen er helt original, og at dette kan dokumenteres. Hvis ikke får du problemer ved godkjenning hos Biltilsynet.
  3. Undersøk at modellen du er interessert i kan typegodkjennes i Norge. Mange biler får rødt lys hos Biltilsynet på grunn av for høye CO2-verdier, markeringslys, setebelter og lignende. Tips: Hvis du kan bevise at en tilsvarende bil har blitt godkjent tidligere, stiller du mye sterkere!
  4. Husk at du må betale 25% moms på kjøpesummen når du kommer til Norge! Mange overser dette når de planlegger import, og får seg en stygg overraskelse ved tollkontoret.
  5. Prioriter biler som står til salgs hos forhandlere. De tilbyr en mye høyere grad av trygghet når du kjøper bilen, i tillegg til å være behjelpelig med utfartsdokumenter og skilter. 
Fiat Dino_9

Foto: Stein Inge Stølen

Når du er i utlandet

  1. Undersøk betalingsmulighetene nøye. Du har kun lov til å ta med deg 25 000 kroner i kontanter ved utreise fra Norge. Tar du med mer, risikerer du å få pengene konfiskert ved kontroll. Det tryggeste for alle parter, er å ha med bankbekreftelse. Å overføre penger via nettbank er et godt alternativ, hvis selger godtar dette. Hvis du kjøper bil for en lav sum og velger å ta ut penger i bank, må du huske at bankene kan ha egne grenser for hvor mye de lar deg ta ut av gangen.
  2. Det er aldri for sent å snu! Selgeren føler at han har overtaket hvis du kommer langveisfra, og regner gjerne med at avtalen er i boks uansett hvordan bilen ser ut. Sørg for å ha en plan B! Det beste er å se på flere tilsvarende biler på samme tur. 
  3. Hvis bilen er slik den var annonsert, og prisen er riktig, er det ingenting å lure på. Kjøper du hos forhandler, stiller de som tidligere nevnt ofte til disposisjon med ordning av utfartsdokumenter og skilter. Hvis selger er en privatperson, må du ordne dette selv. Dette er en tung byråkratisk prosess, men holder du tunga beint i munnen, ordner det seg i løpet av en formiddag.
  4. Sørg for at alle dokumenter følger med! Alle vognkort, godkjenningspapirer og eventuell tilleggsinformasjon er viktig. Å mangle et dokument kan bety ukevis med byråkratisk runddans, og i verste fall ingen godkjenning hjemme i Norge.
Lada 1500_21

Hvis du kjører bilen til Norge for egen maskin, er det viktig å huske å stoppe ved grensen og betale merverdiavgiften, samt ta med seg innførselspapirer som er nødvendig for videre godkjenning. Foto: Stein Inge Stølen

Import_1

Det er en salig papirmølle, men slett ikke uoverkommelig. Foto: Stein Inge Stølen

Biltilsynet

Dette er et lokale du kommer til å bli kjent med hvis du importerer bil fra utlandet: Statens Vegvesen har ofte lang ventetid, både for godkjenningstime og henvendelser i resepsjonen. Her er det bare å smøre seg med tålmodighet, smile bredt og kanskje ha med seg kaffe på termos. Foto: Stein Inge Stølen

Når du kommer til Norge

  1. Tidligere måtte du sette på dagsprøvekjennemerker ved ankomst i Norge (hvis du kjører bilen for egen maskin). Denne tungvinte regelen er heldigvis opphevet: Nå er det tillatt å kjøre på europeiske eksportskilter i inntil 30 dager i Norge (såfremt skiltene er gyldige i dette tidsrommet). Det er vanlig at eksportskilter dekkes av en ansvarsforsikring og er gyldige i en måned fra anskaffelse.
  2. Du må melde deg på tollkontoret ved grenseovergangen når du kommer til landet. Kommer du med båt, har de egne tollkontorer på kaia som er godt skiltet ved ankomst. Her må du framlegge faktura eller kjøpekontrakt, som momsen blir utregnet fra.
  3. Bestill time for visning hos Biltilsynet (veteranbiler kan ikke godkjennes ved Drop In-time). Det kan lønne seg å bestille i god tid, gjerne før du faktisk har hentet bilen siden ventetiden for visningstime ofte kan være flere uker.
  4. Hvis du har fulgt alle punktene over, skal alt ligge til rette for at bilen blir godkjent. Møt våren i din ”nye” veteranbil!
Biltilsynet_2

Her står flere veteranbiler til godkjenning hos Biltilsynet på Risløkka. Det gikk bra denne gangen også..! Foto: Stein Inge Stølen

Fiat Dino_5

Etter å ha fullført importprosessen er det bare å sette på skiltene og ta fatt på landeveien bak et herlig veteranbilratt. Foto: Stein Inge Stølen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s