Sekstitallets glemte bestselgere

Fiat 1100_10

Fiat 1100: En av mange bilmodeller som var innom topp 10-listen på 60-tallet, men som ikke mange kjenner til i dag. Foto: Stein Inge Stølen

Volkswagen Boble lå på topp på salgslistene gjennom hele sekstitallet. Topp ti-listen var ellers dominert av Ford, Opel og Volvo. Defor er det gjerne disse vi husker best i dag. Men hva med de andre? Her kan du lese mer om sekstitallets ukjente bestselgerne..!

Boble 1949_1

Bilen som fikk mesteparten av oppmerksomheten, og kundeoppslutningen, på 60-tallet – Bobla. Her en pen 1949-modell med splittvindu. Foto: Stein Inge Stølen

Når jeg skriver ukjent, så mener jeg primært merker og modeller som ikke ligger fremst i bevisstheten hos folk i dag. Jeg har derfor tatt meg litt tid til å skrive denne uhøytidelige listen, for å gi disse modellene velfortjent oppmerksomhet. For selv om de fleste bilene på sekstitallet var artige og sjarmerende, er det noe helt spesielt med de du ser under…

Moskvitch 407

Moskvitch 407_Reklame_6

Foto: Faksimile, dansk Moskvitch-reklame

Etter å ha produsert Opel Kadett-kloner med krigsrekvirert fabrikkutstyr siden krigen, var Moskvitch 402 den første ordentlige modellen fra den sovjetiske personbilprodusenten. Takket være handelsavtalene med Russland var både Kadett-baserte 401 og nye 402 en stor suksess i Norge på midten av 50-tallet. Da 402 ble erstattet med den visuelt identiske, men litt sterkere 407 i 1957, ble det gode forholdet bare styrket. Moskvicth 407 var en bilmodell som absolutt kunne konkurrere med sine vestlige motparter, noe den beviste ved å markere seg på topp 10 både i 1960 og 1961, til tross for frislippet av vestlige modeller.

Skoda Octavia

Skoda Octavia Reklame_1

Foto: Pressebilde, Skoda

I likhet med Moskvitch hadde Skoda også fått fotfeste i Norge i rasjoneringstiden. Modellen 440 vokste etter hvert til 445 og byttet senere navn til Octavia, en modell som ble svært populær takket være konkurransedyktige priser, gode plassforhold og driftsøkonomi. Så glade var vi i Octavia at den holdt seg på topp 10-listen helt til erstatteren 1000 MB kom på midten av sekstitallet. Sistnevnte var også et trivelig kapittel, men den ble aldri like populær som forgjengeren her til lands.

Renault Dauphine

Renault Dauphine Reklame_2

Foto: Faksimile, Renault-brosjyre

Boble-utfordreren fra Frankrike fikk aldri samme status som symbolet fra Tyskland, til tross for å ha mye av de samme attributtene og egenskapene. Likevel solgte den godt her i Norge, med en imponerende tredjeplass som bestenotering i 1961 – kun slått av storselgerne Ford Anglia og VW Boble. Nesten 3 500 eksemplarer ble solgt dette året alene..! Oppfølgeren Renault 8 / 10 nådde aldri de samme høydene.

DKW Junior

DKW Reklame_6

Foto: Faksimile, DKW-reklame

Totaktere var generelt ikke godt representert på topp 10-listen, annet enn med Saabs modeller (som vi kommer tilbake til). Unntaket var lille DKW Junior, som snek seg inn på listen i 1961 med 1 232 solgte eksemplarer. Etter at modellen ble oppgradert og fikk navnet F12 i 1963, falt dessverre interessen både her i Norge og i Europa generelt. Dette var en av årsakene til at Auto Union / DKW ble slukt av Volkswagen et par år senere.

Fiat 1100 / 1300 / 1500

Fiat 1100 Reklame_1

Foto: Faksimile, Fiat-reklame

Det kan nesten anses som juks, men Fiat slo sammen salgstallene på sine to forskjellige modeller, 1100 og 1300/1500 på denne tiden. Hver for seg var ikke modellene sterke nok til å gi utslag på topp 10, men kombinert ble det solgt akkurat nok biler til å bli med på den gjeve lista i 1963. Verken før eller senere dette tiåret kunne vi se Fiat her. Likevel har det alltid gått et stort antall italienere i Norge, noe som viser at de absolutt hadde sin følgeskare til tross for den sterke tyske biltradisjonen.

Hillman Imp

Hillman Imp Reklame Norge_3

Foto: Faksimile, norsk Hillman-reklame

Takket være imponerende innsats på markedsføringssiden fra importselskapet Kolberg, Caspary AS dukket lille Hillman Imp opp på topp 10-listen i 1964. Dette var en revolusjonerende bil med mange spennende løsninger, som blant annet motor i helaluminium, (på den tiden) avansert understell, pneumatisk gasspedal og automatisk choke. Ikke alle løsningene var like godt utprøvd da bilen ble lansert, noe som førte til mange problemer og et generelt dårlig rykte som etter hvert senket hele Rootes-skuta. I dag minnes vi Impen som en artig og innovativ sjarmør med friske kjøreegenskaper.

Peugeot 404

Peugeot 404_Reklame_1

Foto: Faksimile, Peugeot-reklame

Nøyaktig hvilke av Peugeots modeller som dyttet merket opp på topp 10-listen i 1966, er uvisst, siden de tok en «Fiat» og slo sammen salgstallene på denne tiden. Både 304, 404 og lille 204 delte på tallene, men det er mest sannsynlig at 404 var bestselgeren av disse tre. Dette var en av de første virkelige «evighetsmaskinene», biler som ble kjent for sine pålitelige drivlinjer og lave driftskostnader. 404 var en av de mange Peugeot-modellene som ble populære i Afrika, akkurat på grunn av disse kvalitetene.

Volkswagen 1600

Volkswagen Type 3_Reklame_2

Foto: Pressebilde, Volkswagen

Type 3 ble i utgangspunktet lansert som et større alternativ til Bobla, men Wolfsburg-toppene la nok inn en bønn om at Boble-kundene ville hoppe over på storebroren etter hvert. Det ble på ingen måter tilfelle; de første utgavene med 1500-motor var dyre og undermotoriserte. Da 1600-utgaven dukket opp i 1966, rettet denne litt på problemene. Nå var den ikke lenger undermotorisert, men fortsatt relativt kostbar. Derfor ble den aldri en Boble-erstatter, men var inne på topp 10-listen på slutten av 60-tallet.

Saab 96

Saab 96 Reklame_4

Foto: Pressebilde, Saab

Dette må være den store vinneren blant underdog-ene på 60-tallet. 96 var representert på topp 10 helt fra 1962 til 1968, først bare som totakter, men fra 1967 også med Fords V4-motor under panseret. Takket være et godt rykte innen motorsport og mange gode PR-stunts (som blant annet da Saab-mannen Arne Ingier hoppet utfor et skihopp i en kortnese-96 for å demonstrere sikkerheten), var denne trivelige svensken en trofast følgesvenn gjennom sekstitallet.

Kilde: Bilnorge.nos oversikt over bilsalg mellom 1956-1978

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s