
Foto: Johan Brun, Dagbladet – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Digitaltmuseum.no
Et av verdens kanskje mest revolusjonerende personkjøretøy dukket opp på begynnelsen av 60-tallet. Den snertne lille bilen kunne gjøre noe som ingen andre klarte – nemlig å kjøre rett ut i vannet og bli en båt! Disse unike bildene er hentet fra presselanseringen i Oslofjorden september 1962.
Mannen bak designet var ingen ringere enn Hans Trippel; et navn som alle med sans for norsk bilhistorie bør kjenne. Denne tyske ingeniøren var også mannen bak linjene på den norske Troll-bilen, som ble forsøkt produsert i Lunde bare noen år i forveien.
Selv om han tydeligvis var flink med både pennen og hodet når det kom til konvensjonelle biler (han sto blant annet bak Gullwing-dørløsningen som ble benyttet av Mercedes på sin 300SL), var det nok de mer ukonvensjonelle kjøretøyene som pirret Trippel mest.
Allerede som 25-åring var han i gang med amfibie-ambisjonene. Han sjøsatte sin første propelldrevne båtbil i 1932 og ble etter dette fullstendig oppslukt av mulighetene som dette konseptet presenterte. I kjølvannet (hehe) konstruerte Trippel flere andre amfibiebiler, deriblant modeller med firehjulstrekk som det tyske militæret brukte.
Selv om Volkswagen Schwimmwagen ikke var et Trippel-produkt, er det ingen tvil om at Ferdinand Porsche og designeren Erwin Komenda lot seg inspirere av hans ideer. Porsche kjøpte selv en Trippel-bygd amfibiebil for å studere løsningene. Hvem vet; kanskje hadde det aldri eksistert en Schwimmwagen uten Trippel?

Foto: Johan Brun, Dagbladet – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Digitaltmuseum.no
Etter krigen ble den unge ingeniøren fra Darmstadt enda mer drevet til å fortsette pionerarbeidet innen amfibieteknologi. Ved hjelp av investoren Harald Quandt ble Amphicar-prosjektet født; et særdeles ambisiøst opplegg med drømmer om produksjonstall på over 100 000 eksemplarer.
Slik skulle det dessverre ikke gå. Det ble bare solgt 3 878 eksemplarer på verdensbasis før fabrikkene i Borsig og Lübeck måtte stoppe produksjonen. Svært høy salgspris, krevende og dyrt vedlikehold samt økende utslipps- og sikkerhetskrav gjorde at Trippels geniale kreasjon fikk et utfordrende liv. Da investoren Harald Quandt døde i en flystyrt i 1967, ble det kroken på døra for prosjektet.
Likevel kunne Hans Trippel se tilbake på en særdeles spennende og grensesprengende tid. Bilen ble en yndet favoritt blant mange profilerte personer, som blant annet den amerikanske presidenten Lyndon B. Johnson. Han elsket visstnok å ta med seg intetanende gjester på kjøretur og late som om bremsene var ødelagt. Bare se for deg gliset hans idet bilen treffer vannet og passasjerene hyler av skrekk…

Foto: Johan Brun, Dagbladet – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Digitaltmuseum.no
Det ble også utført mange PR-stunt med Amphicar. I 1965 kjørte Stirling Moss nedover Thames-elva i London; samme år ble to eksemplarer ført ned Yukon-elva i Alaska. Tre år senere krysset ytterligere to Amphicars den britiske kanalen, til tross for å ha blitt utsatt for vindkast opp mot storm styrke og seks meter høye bølger.

Foto: Johan Brun, Dagbladet – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Digitaltmuseum.no
I Norge ble den presentert for pressen i september 1962. Det var nok stor oppstandelse da den lille, rare bilen putret rundt i Oslofjorden, for så å kjøre rett opp og bli konvertert til en snerten kabriolet. Været var ikke helt på topp under visningen, men stemningen virket likevel å være på topp.

Foto: Johan Brun, Dagbladet – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Digitaltmuseum.no

Foto: Johan Brun, Dagbladet – Dette bildet er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens – hentet fra Digitaltmuseum.no
Bilen gjorde 7 knop på vannet og 70 miles (ca 110 km/t) på veien; derav navnet «Amphicar 770». Trippel hadde planene klare for en større og raskere oppfølger, som visstnok skulle ha både firehjulstrekk og skrog i glassfiber. Denne drømmen ble dessverre aldri oppfylt. Heldigvis finnes det fortsatt velholdte Amphicar-eksemplarer i dag, derav minst ett på skilter i Norge. Kanskje får vi bli med på en prøvetur en sommerdag?