
Nøyaktig hva det siktes til ved «beveget fortid» i denne reklamen, forblir et mysterium. Mine tanker går rett til andre verdenskrig… Foto: Faksimile, norsk BMW-reklame
Den norske reklamebransjen har funnet på mange krumspring opp gjennom tidene for å gi kundene sine ekstra oppmerksomhet. Noen har vært svært vellykkede, andre har kanskje virket mot sin hensikt. Her har du noen gullkorn fra over en mannsalder med bilreklamer..!
1. Whisky for automobilister
I bilens tidligste år var det for eksempel helt legitimt å markedsføre sterk alkohol mot bilførere, siden uttrykket «promillekjøring» ikke fantes på den tiden. «God, gammeldags» kjønnsdiskriminering er heller ikke å unngå hvis en skal reklamere for bulkopprettingsremedier. Da var det så klart fruen som rygget på en mur. Mens andre reklamer og annonser ganske enkelt bare er… rare.
2. Denofix slår et slag for likestillingen
3. Renault Dauphine: Nå med dører!

Her kan vi nok skylde på slurv fra grafikerens side. Et 4-tall har ramlet ut i sensuren, noe som får det til å virke som om Renault er henrykte over å kunne tilby en familiebil med dører… Foto: Faksimile, norsk Renault-reklame
4. Moskvitch: «Kanskje ikke en av de peneste»
Importøren Konela Bil valgte å være dønn ærlige da de reklamerte for Moskvitch i Norge. «En jordnær type. Med alle 4 hjul støtt og godt på bakken. Kanskje ikke av de peneste, men den gjør jobben sin.»
Kan vi få 32 000 kroner av deg nå? Ikke det? Rart.
5. Norsk Scania-Vabis: Bilimportør eller musikkskole?

Firmaet som representerte Volvo og Borgward med flere, hadde en ganske utradisjonell måte å reklamere for sine biler. Nemlig å ikke vise et eneste kjøretøy i reklamen. Dette ser mer ut som en reklame for en plystreskole. Foto: Faksimile, norsk Scania-Vabis-reklame
6. «Hjelp, det er saft i motoren!»

Bertel O. Steen mente at en Peugeot 404 hadde både saft og kraft i motoren. Om det er oljens viskositet det siktes til, er usikkert. Foto: Faksimile, norsk Peugeot-reklame
7. Tja… hva skal man si til dette?

Dette må jo være tidenes «sa brura»-oppspark. Det er nesten FOR enkelt å lage vitser rundt dette fantastiske utsagnet. Vi lar det være opp til leseren her… Foto: Faksimile, norsk Peugeot-reklame
8. «Lås døra! Kveleren er i nabolaget!»
Nei, dette er ikke kinoplakaten til oppfølgeren av filmen «Christine», hvor en ond morderbil bestemmer seg for å lage kvalm helt på egen hånd. Dette er en dønn seriøs reklame for Dodge-importør Harald A. Møllers brannbiler på 70-tallet. Det var sikkert en genial tanke bak, som åpenbart forsvant et sted i prosessen…
9. Opel Rekord – kjent for sitt strømlinjeformede design?
Når det hevdes at ingeniørene hos Opel har sett til naturens verden under designprosessen av 80-tallets mest firkantede biler, skjønner de fleste at markedsføringsavdelingen har fått frie tøyler. Jaguar E-Type? Greit. Ford GT40? Jepp, ser den. Men Opel Rekord D? Her ramler jeg av lasset.
10. En knallhard hvafornoe?

På 70- og 80-tallet gikk det flere titalls tusen av disse knallharde markkryperne på norske veier. Også kjent som Opel Ascona. Foto: Faksimile, norsk Opel-reklame
11. Å snakke i telefon i bilen må jo være en menneskerett!

Jepp, det fantes faktisk «mobiltelefoner» lenge før mobiltelefonen ble oppfunnet. Foto: Faksimile, norsk radiotelefon-reklame
12. It’s not the fart that kills…

Ålreit, denne er strengt tatt litt barnslig. Men bare se for deg hva en engelskspråklig leser tenker når han ser denne reklamen for frisk herreduft. Foto: Faksimile, norsk Mennen-reklame
13. Bare kræsj i vei – du har jo tross alt forsikring!

Kort oversatt: Våre kunder kræsjer ofte..! Ikke helt i tråd med dagens tankegang innen reklame for forsikringsprodukter, kanskje? Foto: Faksimile, norsk forsikringsreklame
14. Lada – en bil for pensjonister?
Jeg skjønner ikke helt hva Konela ønsker å formidle med denne overskriften. Alle nye biler er jo «unge og spreke», nødvendigvis. Men Lada var jo aldri en moderne bil, siden den var basert på et italiensk Fiat-design fra 60-tallet. Et godt eksempel på en reklame som virker mot sin hensikt…
15. Som om det ikke var nok å tenke på…
Utrolig at noen kunne få BMWs superbe slagord: «Eine Neue Klasse für eine neue Zeit» til å bli «Nye modeller og nye tider etter en beveget fortid» …
LikerLiker
Opel Rekord E var det in1978.
LikerLiker
1976 tror jeg
LikerLiker