Disse reklamene ville du aldri sett på trykk i dag

BMW Reklame Norge_1

Nøyaktig hva det siktes til ved «beveget fortid» i denne reklamen, forblir et mysterium. Mine tanker går rett til andre verdenskrig… Foto: Faksimile, norsk BMW-reklame

Den norske reklamebransjen har funnet på mange krumspring opp gjennom tidene for å gi kundene sine ekstra oppmerksomhet. Noen har vært svært vellykkede, andre har kanskje virket mot sin hensikt. Her har du noen gullkorn fra over en mannsalder med bilreklamer..!

1. Whisky for automobilister

Whisky for bilister

Foto: Faksimile, norsk Buchanan-reklame

I bilens tidligste år var det for eksempel helt legitimt å markedsføre sterk alkohol mot bilførere, siden uttrykket «promillekjøring» ikke fantes på den tiden. «God, gammeldags» kjønnsdiskriminering er heller ikke å unngå hvis en skal reklamere for bulkopprettingsremedier. Da var det så klart fruen som rygget på en mur. Mens andre reklamer og annonser ganske enkelt bare er… rare.


2. Denofix slår et slag for likestillingen

Dentofix Reklame_1

Typisk kvinnfolk, eller typisk menn å skylde på kvinnfolk? Foto: Faksimile, norsk Denofix-reklame


3. Renault Dauphine: Nå med dører!

Renault Dauphine Reklame Norge_1

Her kan vi nok skylde på slurv fra grafikerens side. Et 4-tall har ramlet ut i sensuren, noe som får det til å virke som om Renault er henrykte over å kunne tilby en familiebil med dører… Foto: Faksimile, norsk Renault-reklame


4. Moskvitch: «Kanskje ikke en av de peneste»

Moskvitch 408 Reklame Norge_1

Foto: Faksimile, norsk Moskvitch-reklame

Importøren Konela Bil valgte å være dønn ærlige da de reklamerte for Moskvitch i Norge. «En jordnær type. Med alle 4 hjul støtt og godt på bakken. Kanskje ikke av de peneste, men den gjør jobben sin.»

Kan vi få 32 000 kroner av deg nå? Ikke det? Rart.


5. Norsk Scania-Vabis: Bilimportør eller musikkskole?

Scania_Vabis 1957

Firmaet som representerte Volvo og Borgward med flere, hadde en ganske utradisjonell måte å reklamere for sine biler. Nemlig å ikke vise et eneste kjøretøy i reklamen. Dette ser mer ut som en reklame for en plystreskole. Foto: Faksimile, norsk Scania-Vabis-reklame


6. «Hjelp, det er saft i motoren!»

Peugeot Reklame Norge_1

Bertel O. Steen mente at en Peugeot 404 hadde både saft og kraft i motoren. Om det er oljens viskositet det siktes til, er usikkert. Foto: Faksimile, norsk Peugeot-reklame


7. Tja… hva skal man si til dette?

Peugeot 504 Reklame Norge_1

Dette må jo være tidenes «sa brura»-oppspark. Det er nesten FOR enkelt å lage vitser rundt dette fantastiske utsagnet. Vi lar det være opp til leseren her… Foto: Faksimile, norsk Peugeot-reklame


8. «Lås døra! Kveleren er i nabolaget!»

Brannbil_1

Foto: Faksimile, norsk Dodge-reklame

Nei, dette er ikke kinoplakaten til oppfølgeren av filmen «Christine», hvor en ond morderbil bestemmer seg for å lage kvalm helt på egen hånd. Dette er en dønn seriøs reklame for Dodge-importør Harald A. Møllers brannbiler på 70-tallet. Det var sikkert en genial tanke bak, som åpenbart forsvant et sted i prosessen…


9. Opel Rekord – kjent for sitt strømlinjeformede design?

Opel Rekord Reklame Norge_2

Foto: Faksimile, norsk Opel-reklame

Når det hevdes at ingeniørene hos Opel har sett til naturens verden under designprosessen av 80-tallets mest firkantede biler, skjønner de fleste at markedsføringsavdelingen har fått frie tøyler. Jaguar E-Type? Greit. Ford GT40? Jepp, ser den. Men Opel Rekord D? Her ramler jeg av lasset.


10. En knallhard hvafornoe?

Opel Ascona B Norge_1

På 70- og 80-tallet gikk det flere titalls tusen av disse knallharde markkryperne på norske veier. Også kjent som Opel Ascona. Foto: Faksimile, norsk Opel-reklame


11. Å snakke i telefon i bilen må jo være en menneskerett!

Radiotelefon_1972

Jepp, det fantes faktisk «mobiltelefoner» lenge før mobiltelefonen ble oppfunnet. Foto: Faksimile, norsk radiotelefon-reklame


12. It’s not the fart that kills…

Mennen Herreduft

Ålreit, denne er strengt tatt litt barnslig. Men bare se for deg hva en engelskspråklig leser tenker når han ser denne reklamen for frisk herreduft. Foto: Faksimile, norsk Mennen-reklame


13. Bare kræsj i vei – du har jo tross alt forsikring!

Forsikring 1957

Kort oversatt: Våre kunder kræsjer ofte..! Ikke helt i tråd med dagens tankegang innen reklame for forsikringsprodukter, kanskje? Foto: Faksimile, norsk forsikringsreklame


14. Lada – en bil for pensjonister?

Konela Reklame_3

Foto: Faksimile, norsk Lada-reklame

Jeg skjønner ikke helt hva Konela ønsker å formidle med denne overskriften. Alle nye biler er jo «unge og spreke», nødvendigvis. Men Lada var jo aldri en moderne bil, siden den var basert på et italiensk Fiat-design fra 60-tallet. Et godt eksempel på en reklame som virker mot sin hensikt…


15. Som om det ikke var nok å tenke på… 

Stoysender Reklame Norge_1

Denne reklamen vil du ikke se maken til i dag, rett og slett fordi problemet for lengst er eliminert. Men på 60-tallet var det faktisk svært vanlig at biler sendte ut radiostøy som forstyrret omkringliggende mottakere. Og ja, det var faktisk ulovlig. Foto: Faksimile, norsk Beru-reklame

3 thoughts on “Disse reklamene ville du aldri sett på trykk i dag

  1. Utrolig at noen kunne få BMWs superbe slagord: «Eine Neue Klasse für eine neue Zeit» til å bli «Nye modeller og nye tider etter en beveget fortid» …

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s