NAFs legendariske veipatrulje i bilder

NAF Veipatrulje 60tall_2

Oppstillingen på Bogstad var en årlig tradisjon og ble utført med militær presisjon. Her ser vi rekken av Volvo Duetter, kanskje den mest kjente modellen i NAFs veipatruljehistorie. Foto: NAFs bildearkiv

Den triveligste gjengangeren i det norske trafikkbildet på 50-, 60- og 70-tallet var verken Bobla, Volvo PV eller Ford Cortina. Det var NAFs veipatruljebiler. Jeg har fått tilgang til NAFs bildearkiv og kan her vise patruljens historie i bilder – en unik samling med høy historisk verdi.

Veipatruljen ble etablert i 1954 og var i drift i over 20 år. På den tiden kjørte de hundretusenvis av kilometer på totalt 25 patruljestrekninger i hele Norge og hjalp trafikanter i nød. De flotte NAF-patruljekjøretøyene ble fort et kjærkomment innslag på veien, et syn som ga alle bilister et smil om munnen selv om doningen gikk som ei klokke.

NAF Veipatrulje 50tall_3

Både biler og motorsykler var representert i patruljen. Disse BSA Golden Flash-syklene med sidevogn ble et symbol på NAFs reddende engler på veien. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 1955_1

I begynnelsen samarbeidet NAF, NMK og KNA om å få veipatruljen på hjul. Dette bildet er tatt i 1955. Foto: NAFs bildearkiv

Tidlig patrulje 1955_2

Utover 60-tallet ble det etter hvert over 100 000 Bobler på norske veier. Da er det greit å ha patruljemenn som kan skru Boble parat..! Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 50tall_4

Etter hvert ble det flere og flere motorsykler i tjeneste. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 1959_1

Bogstad-oppstillingen, her fra 1959. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 50tall_2

Her ser vi en av de aller første NAF-tjenestebilene, en Austin A40 Countryman varevogn med registreringsnummer A46151. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Trening 60tall_1

Før høysesongen slo inn for fullt, ble mannskapet sendt på trening. Her pakkes verktøy og utstyr slik at alt er på stell når patruljene ruller ut. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 60tall_5

Hvis alt annet feiler, er det bare å hente frem slepetauet. Hvis evighetsmaskinen Peugeot 404 først bestemmer seg for å stoppe, er det sannsynligvis ingen «easy fix». Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 60tall_4

Ved siden av å redde X antall Renault Dauphine med motorstans (Dauphine-eiere var stamkunder, har vi blitt fortalt), ble det også avholdt ferdighetskonkurranser for dyktige sjåfører. Den årvåkne vil kanskje også legge merke til en snasen Hillman Imp som lurer i bakgrunnen… Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje Bogstad 1964_2

Oppstillingen på Bogstad anno 1964. Både franske, svenske og britiske kjøretøy er i bruk. Legg også merke til sliteren til høyre, Ausin A40 Countryman med skiltnummer A46151 som hadde vært med siden starten og feiret derfor ti års tro tjeneste da bildet ble tatt. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Kurs Citroen DS 1967

Etter hvert ble bilene mer og mer kompliserte og krevde spesialkurs. Ingen kan vel sies å være fullt så spesielle som Citroën DS, som hadde hydraulikkstyring til nærmest alt bortsett fra motoren. Her blir NAFs mekanikere lært opp i franske særheter sommeren 1967. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 60tall_1

Patruljene var rustet til å møte de fleste utfordringer, blant annet gjennom å investere i skikkelige firehjulstrekkere. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Bogstad 1970_1

Ved inngangen av 70-tallet var det fortsatt en armada av trofaste Volvo Duetter i tjeneste. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Lappekurs 70tall_1

Kursingen ville ingen ende ta. Her er det lapping av dekk som står på dagsordenen en sommerdag tidlig på 70-tallet. Foto: NAFs bildearkiv

NAF Veipatrulje 70tall_1

Da patruljetilbudet ble lagt ned i 1975 og erstattet av Vikings redningstjeneste året etter, hadde de notert over 5000 utførte oppdrag og tilbakelagt nærmere en halv million kilometer på norske veier. Foto: NAFs bildearkiv

Alle bilder er gjengitt med tillatelse fra Norges Automobilforbund (NAF).

2 kommentarer om “NAFs legendariske veipatrulje i bilder

  1. Tilbaketråkk: NAFs legendariske veipatrulje i bilder «

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s