
Oppstillingen på Bogstad var en årlig tradisjon og ble utført med militær presisjon. Her ser vi rekken av Volvo Duetter, kanskje den mest kjente modellen i NAFs veipatruljehistorie. Foto: NAFs bildearkiv
Den triveligste gjengangeren i det norske trafikkbildet på 50-, 60- og 70-tallet var verken Bobla, Volvo PV eller Ford Cortina. Det var NAFs veipatruljebiler. Jeg har fått tilgang til NAFs bildearkiv og kan her vise patruljens historie i bilder – en unik samling med høy historisk verdi.
Veipatruljen ble etablert i 1954 og var i drift i over 20 år. På den tiden kjørte de hundretusenvis av kilometer på totalt 25 patruljestrekninger i hele Norge og hjalp trafikanter i nød. De flotte NAF-patruljekjøretøyene ble fort et kjærkomment innslag på veien, et syn som ga alle bilister et smil om munnen selv om doningen gikk som ei klokke.

Både biler og motorsykler var representert i patruljen. Disse BSA Golden Flash-syklene med sidevogn ble et symbol på NAFs reddende engler på veien. Foto: NAFs bildearkiv

I begynnelsen samarbeidet NAF, NMK og KNA om å få veipatruljen på hjul. Dette bildet er tatt i 1955. Foto: NAFs bildearkiv

Utover 60-tallet ble det etter hvert over 100 000 Bobler på norske veier. Da er det greit å ha patruljemenn som kan skru Boble parat..! Foto: NAFs bildearkiv

Her ser vi en av de aller første NAF-tjenestebilene, en Austin A40 Countryman varevogn med registreringsnummer A46151. Foto: NAFs bildearkiv

Før høysesongen slo inn for fullt, ble mannskapet sendt på trening. Her pakkes verktøy og utstyr slik at alt er på stell når patruljene ruller ut. Foto: NAFs bildearkiv

Hvis alt annet feiler, er det bare å hente frem slepetauet. Hvis evighetsmaskinen Peugeot 404 først bestemmer seg for å stoppe, er det sannsynligvis ingen «easy fix». Foto: NAFs bildearkiv

Ved siden av å redde X antall Renault Dauphine med motorstans (Dauphine-eiere var stamkunder, har vi blitt fortalt), ble det også avholdt ferdighetskonkurranser for dyktige sjåfører. Den årvåkne vil kanskje også legge merke til en snasen Hillman Imp som lurer i bakgrunnen… Foto: NAFs bildearkiv

Oppstillingen på Bogstad anno 1964. Både franske, svenske og britiske kjøretøy er i bruk. Legg også merke til sliteren til høyre, Ausin A40 Countryman med skiltnummer A46151 som hadde vært med siden starten og feiret derfor ti års tro tjeneste da bildet ble tatt. Foto: NAFs bildearkiv

Etter hvert ble bilene mer og mer kompliserte og krevde spesialkurs. Ingen kan vel sies å være fullt så spesielle som Citroën DS, som hadde hydraulikkstyring til nærmest alt bortsett fra motoren. Her blir NAFs mekanikere lært opp i franske særheter sommeren 1967. Foto: NAFs bildearkiv

Patruljene var rustet til å møte de fleste utfordringer, blant annet gjennom å investere i skikkelige firehjulstrekkere. Foto: NAFs bildearkiv

Ved inngangen av 70-tallet var det fortsatt en armada av trofaste Volvo Duetter i tjeneste. Foto: NAFs bildearkiv

Kursingen ville ingen ende ta. Her er det lapping av dekk som står på dagsordenen en sommerdag tidlig på 70-tallet. Foto: NAFs bildearkiv

Da patruljetilbudet ble lagt ned i 1975 og erstattet av Vikings redningstjeneste året etter, hadde de notert over 5000 utførte oppdrag og tilbakelagt nærmere en halv million kilometer på norske veier. Foto: NAFs bildearkiv
Alle bilder er gjengitt med tillatelse fra Norges Automobilforbund (NAF).
Tilbaketråkk: NAFs legendariske veipatrulje i bilder «
Var så heldig å få være med på å kjøre A40 i 60 tallet, patrulje Arendal til Langesund. Mange mil den sommeren.
LikerLiker