Prosjekt Dauerhaftswagen: 10 000-kilometerstesten

Dopmobilen_7

Det er ikke hver dag en får posere med bil foran Stortinget. Da er det bare å nyte det! Foto: Anders Kvaal

Vår kjære Mercedes 250 W123 fra 1977 har fått være med på mye moro siden den kom oss i hende i slutten av februar. Nå har den fraktet oss trygt rundt i et halvt år og tilbakelagt 10 000 kilometer på ferden. Nå er det på tide med et tilbakeblikk. Hvordan har dette vært, og hva – om noe – har gått galt?

Mercedes W123 250_9

Foto: Stein Inge Stølen

Først må undertegnede oppklare et noe komplisert dobbeltliv. Jeg har den ene foten plantet trygt og godt i Norges varme, lune veteranbilmiljø både som eier, entusiast og biljournalist. Den andre foten befinner seg på noe mer ustø grunn, nemlig i en spennende, utfordrende og til tider nervepirrende mediabransje. Det siste året har jeg vært med på nyskapende prosjekter både i den ene og den andre leiren, men siden nyttår har TV-biten tatt helt over.

Mercedes Paaske_4

De kalde vintermånedene var ingen match for evighetsmaskinen. Foto: Stein Inge Stølen

Dette skyldes produksjonen av en ny dokumentarserie som nå er offentliggjort: Den skal hete Norge på Dop og har première på TV3 tirsdag 15. september. Her skal undertegnede og kollega Anders Kvaal grave i nordmenns reelle dopbruk for å finne ut om kart og terreng stemmer. Er det virkelig sånn som vi blir portrettert i nyhetene, eller finnes det mer under solen?

Mercedes Paaske_20

Foto: Stein Inge Stølen

Heldigvis har jeg ikke forsvunnet helt inn i dopverdenen. For i tillegg til Anders og jeg finnes det på en måte et tredje redaksjonsmedlem; Mercedesen. Ved å la oss transportere fra oppdrag til oppdrag i stil og klasse, får vi et veltrengt avbrekk fra den tunge dopmaterien.

Amsterdam Mercedes_3

Foto: Stein Inge Stølen

Og hvorfor akkurat en Mercedes? Vel, det er mange grunner til det. For det første er den elegant og pen. For det andre har den blitt brukt både av lovbrytere og politi i en mannsalder. Mange tenker på den som en smuglerbil, mens andre kanskje ser for seg hvite og grønne Polizei-Mercedeser på 70- og 80-tallets Autobahner.

Amsterdam Mercedes_7

Foto: Stein Inge Stølen

Denne sorte perlen har nå vært med oss i over et halvt år. På den tiden har vi kjørt landet rundt og mere til. Den har fått ytterligere 10 000 nye kilometer på telleverket, og vi er enda ikke ferdig. Så hva skjer egentlig når du kjører en veteranbil fra slutten av 70-tallet så mye på så kort tid?

Amsterdam Mercedes_18

På kombinert dop- og veteranbiljakt i Amsterdam tidligere i år. Foto: Stein Inge Stølen

En hvilken som helst veteranbil ville sikkert ha protestert i det vide og brede. Men ikke Mercedesen. Her er en komplett liste over alle ting som har skjedd underveis:

  • En skrue i festet på gass-staget i forgasseren løsnet, noe som førte til at turtallet ikke ville senke seg så raskt som det skulle etter pådrag. Vi tok turen innom Tore Fronth på Ensjø som raskt identifiserte problemet. Løsning: Stramme skruen. Kostnad: 0 kroner.
  • Radiatoren bar preg av å ha sittet på bilen i alle år og trengte utskifting. Dette tok selger Bård Risan ved Rud Vintage Garage seg av. Kostnad: 0 kroner. (Takk Bård!)
  • En spiker satte seg fast i det ene dekket, som da måtte lappes. Kostnad: 250 kroner.
  • Venstre hjulkapsel foran tok seg en tur i skogen og forsvant nylig. Etter å ha etterlyst tilsvarende på nettet, fikk vi donert en flott, nylakkert kapsel fra mekaniker og Mercedes-entusiast Ernst Stenersrød. Kostnad: 0 kroner. (Takk, Ernst!)
Amsterdam Mercedes_25

Tyske landsbyveier var en favoritt. Det kledde både bilen og kjøremønsteret. Foto: Stein Inge Stølen

Kort oppsummert: Her oppsto kun trivielle småting som kunne ha hendt med en hvilken som helst bil, ny som gammel. Mercedesen ga oss ganske enkelt ingen uforutsette, ubehagelige overraskelser. Det var akkurat som forventet, men likevel er det vanskelig å ikke la seg imponere av kvaliteten på disse bilene.

Dopmobilen_9

Den kommer utvilsomt til å trives med tilværelsen som TV-stjerne i høst..! Foto: Stein Inge Stølen

Men er det bare positive ting å melde?

Vel… 250-motoren er beryktet for sitt høye bensinforbruk. Dette kan vi bekrefte, selv om det heller ikke var over alle støvleskaft. Vi noterte et ganske stabilt gjennomsnittsforbruk på 1,3 liter per mil. Med 98 blyfri på tanken sier det seg selv at kjøreturen koster mer enn med nyere sparebøsser, men samtidig føles det helt riktig å bruke ekstra penger på kombinasjonen rekkesekserlyd, stil og komfort. Men skulle jeg ha sett etter en annen W123, ville jeg nok heller gått for innsprøytningsutgavene 230 og 280.

Mercedes Paaske_11

Foto: Stein Inge Stølen

Men la oss ikke dvele ved ubetydeligheter som bensinforbruk. For uansett hvordan en vrir og vender på det, har dette vært 10 000 fantastiske kilometer. Ingen ny bil kan gi tilsvarende velbehag bak rattet. Og så er det ikke til å stikke under en stol at drivstoffregningen veies opp av den positive verdiutviklingen på disse bilene. Eier du en velholdt W123 er det ingen grunn til å frykte prisras med det første.

Dopmobilen_4

Foto: Stein Inge Stølen

Helt på tampen har jeg prøvd å tenke på andre veteranbiler som kunne ha tålt tilsvarende bruk etter nesten 40 år. Det er jammen ikke mange. Peugeot 504 og Volvo 240 er vel de eneste sikre kortene, så lenge rusten ikke har tatt helt overhånd. Hvilke andre, mon tro? Ford Granada tåler jo en trøkk, kanskje den bør føres til på lista? Likevel klarer jeg ikke å se for meg at noen av disse kan gi den samme totalpakken som Mercedes W123 leverer. Nei, jeg er i alle fall overbevist – dette er sannsynligvis den beste bruksveteranen du kan eie for en rimelig penge i dag.

Takk for turen så langt, kjære venn! Flere mil venter…

Dopmobilen_1

Foto: Stein Inge Stølen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s