Det er ikke mange bilmerker som stammer fra Nederland. Det mest kjente i moderne tid, er Spyker. Men det er ikke lenge siden det gikk et firesifret antall biler fra treskoens hjemland i Norge. DAF ble markedsført som en bil med gode vinteregenskaper. og ikke minst: Variomatic!
Variomatic er en reimdrevet trinnløs girkasse som på mange måter var forgjengeren til den moderne CVT-kassen. Her slapp en å gire i det hele tatt, det var bare å tråkke pedalen i bunn og la teknikken ta seg av kraftfordelingen. Et artig biprodukt av dette patentet var at bilen gikk like fort bakover som forover..!
Girkassen ble utviklet av den nederlandske ingeniøren Hub van Doorne og ble tatt i bruk allerede i 1958 på DAFs aller første personbil, lille 600. Flere modeller fulgte, alle med Variomatic. Bilen på bildene er en av modellene som var vanligst her i Norge på 60- og 70-tallet; DAF 55 – en modell designet av italienske Giovanni Michelotti. Dette eksemplaret ble kjøpt ny på Ørsta i 1972 og har stått stille i mange år i påvente av en overhaling.
Nå har den omsider fått all omsorg den fortjener og fremstår som helt tipp topp både teknisk og kosmetisk. Dette er en veldig sjelden bil på norske veier i dag, noe som bare gjør den rare nederlenderen enda mer interessant. Bård Risan har forbarmet seg over denne autentiske nederlenderen, som nå står og frister i Rud Vintage Garages lokaler.
Modellen ble bare produsert til 1972, da den ble erstattet av DAF 66 – denne også tegnet av Michelotti – som igjen byttet navn til Volvo 66 i 1975 da svenskene kjøpte det nederlandske bilmerket. En nederlandsk-svensk bil med italiensk design, som kjører like fort i revers som forover. Teoretisk opp mot 145 km/t..! (Anbefaler på ingen måte å prøve…)

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage