
Optimismen lenge leve! Med kjørehansker og gode solbriller er det bare finværet som mangler. Foto: Stein Inge Stølen
Målet for vår langtest-Mercedes fra 1977 er satt: Vi skal til Amsterdam! Veien dit går via bilens hjemland med liberale fartsgrenser og billig drivstoff. Her skal begrepet «evighetsmaskin» virkelig bli satt på den ultimate prøven! Her er det bare å lene seg tilbake og massere høyrebeinet…

Tyskersleden skiller seg greit ut på Kielferga. Foto: Stein Inge Stølen
Jeg har forlatt et solfylt, nesten vårlig Oslo en dag sent i februar. Da båten traff kaia i Kiel var det derimot akkompagnert av surt striregn. Likevel, det skal mer til for å legge en demper på humøret! Jeg har en hel dag med kvalitetstid på tyske motorveier sammen med den like tyske veteranbilen foran meg. Bilen er tett, vindusviskerne funker og varmeapparatet leverer krutt. Finnes det virkelig noe å klage på?
Den første etappen fra Kiel til Hamburg avslører to ting: For det første er ikke denne bilen utviklet i en vindtunnel. Når en passerer 110 km/t, er det vanskelig å høre seg selv tenke. Jeg hadde kanskje trodd at turtallet på den firetrinns girkassa ville bli noe slitsomt i Autobahn-hastigheter, men det kan jeg bare glemme. Vindstøyen gjør at det like gjerne kunne ha vært en elektrisk motor under panseret.
Det andre jeg finner ut, er at bilens snart 40 år gamle radiator ikke lenger leverer full kapasitet. Den kjøler helt supert i normale norske hastigheter, men når speedometeret entrer den høyre siden som vanligvis bare er forbeholdt Autobahn-etapper og sivil ulydighet hjemme i moderlandet, sniker termostaten seg nordover. Etter noen mil finner vi trivselshastigheten, rundt 110-120 kilometer i timen. Det passer egentlig greit, siden jeg gjerne vil slippe å bruke ørepropper hele veien til Amsterdam..!

Foto: Stein Inge Stølen
Det er gjerne de negative punktene som blir adressert først når en begir seg ut på nye eventyr i ukjente kjøretøy. Men når milene ruller forbi, begynner jeg virkelig å føle på de positive aspektene. Bilen skjærer uhemmet gjennom nordtysk natur på elegant vis uten nevneverdig motstand. Komforten er like god her som den opplevdes hjemme på norske vinterveier. Kreftene er mer enn gode nok for kontrollerte forbikjøringer av saktegående vogntog uten å hindre den aggressive venstrefilstrafikken.

Foto: Stein Inge Stølen
Og ikke minst: Tyskerne elsker den! Folk i alle aldre og av begge kjønn bak rattet på raskere kjøretøy bremser ned for å ta den nærmere i øyesyn før de gir tommelen opp og kjører videre. Utenfor bensinstasjonene og restaurantene får bilen sjelden stå alene, det er alltid noen som trosser regnet og kommer bort for en prat.

Mmmmm… Britisk Porsche 930 Turbo i tilnærmet strøken stand på kosetur gjennom Tyskland, møter norsk Mercedes 250 fra samme periode. To rimelig forskjellige tyskere, med samme nostalgifaktor. Foto: Stein Inge Stølen
Og det er en annen positiv ting: Bensinstasjon-besøkene kommer slett ikke så hyppig som fryktet. Uten å ha regnet nærmere på det, tror jeg at forbruket må ligge et sted like over literen på mila. Slett ikke ille for en god, gammel rekkesekser med forgasser. Den bekymringsfrie turen fra Kiel til Amsterdam går omtrent nøyaktig på en tank bensin.
Vel fremme i Nederlands liberale hovedstad er det bare å konstatere at turen så langt har vært en dundrende suksess, til tross for manglende finvær. Men hva skal jeg egentlig gjøre i Amsterdam, lurer du kanskje på? Her er det jo bare sykler, trikker, kanaler og cannabis-buler!

Før dere spør: Nei, det er ikke videre enkelt å parkere i nærheten av kanalene. Foto: Stein Inge Stølen
Noe som for såvidt stemmer. Likevel har turen en autofil hensikt. For under byens overflate finnes utallige under- og overjordiske garasjer. Og disse skjuler mange nostalgiske skatter…

Men det er ikke umulig! Spesielt trivelig blir det med selskap som dette. To trivelige direktørbiler med rekkeseksere under panseret. Foto: Stein Inge Stølen
Nederland er nemlig også kjent for sin velholdte veteranbilpark. Disse folkene tar gamle biler på alvor! Så hvorfor ikke dra på veteranbil-safari i Amsterdams undergrunnsverden mens saltet svir bort lakken på bilene hjemme i Norge? Det synes jeg er en fornuftig måte å bruke vinterferien..! Resultatet får dere se i neste innlegg…