Prosjekt Dauerhaftswagen: Jakten på gode vinterminner

Amsterdam Mercedes_7

Foto: Stein Inge Stølen

Så langt har Mersja opprettholdt sitt rykte som evighetsmaskin. Til tross for rykter om at forgasseren på 250-utgaven er noe av det verste som er levert på en bil noensinne (verkstedsmanualen til forgasseren alene er visstnok nærmere 300 sider lang!), har de første milene gått unna uten et eneste problem. Vel, i alle fall nesten.

Amsterdam Mercedes_11

Foto: Stein Inge Stølen

En liten filleting har nemlig blitt adressert; en mutter som holdt fast gass-staget (disse bilene har nemlig ikke gassvaier, men et lite stag, har jeg nå lært), hadde skrudd seg løs over tid og ført til at turtallet gjerne ville opp, men ikke ned igjen. En rask tur nedom Mercedes-spesialist Tore Fronth på Ensjø var alt som skulle til, noe som bare var en trivelig affære siden han hadde en hel flora av flotte veteran-Mersjer både inni og utenfor verkstedet. Neste gang skal jeg huske å ta med kameraet..!

Mercedes Vinter_2

Foto: Stein Inge Stølen

Dette synes jeg er svært tillitsvekkende. Vi snakker tross alt om en bil som nærmer seg førti år gammel og har rullet bortimot 300 000 kilometer. Det er synd å si det, spesielt siden resten av bilparken min er italiensk på nåværende tidspunkt, men hadde det stått Fiat i grillen, ville dette vært et mirakel. Men med stjerna på panseret blir det plutselig dagligdags.

Mercedes Vinter_1

Foto: Stein Inge Stølen

Med nøkkelen til slikt et solid verktøy i hånda, blir selvtilliten og pågangsmotet også større. Så hva skal en finne på for å søke minneverdige opplevelser og morsomme kjøreturer? En ting er sikkert: Vi må bort fra salthelvetet som hersker på det sentrale østlandet nå for tiden…

Amsterdam Mercedes_4

Foto: Stein Inge Stølen

Kursen må derfor settes sørover. Ut av landet. Ned på kontinentet. Ned dit fartsgrensene er liberale, der milene slukes akkurat slik Mercedes tenkte de skulle da de konstruerte denne modellen på midten av syttitallet. Jeg krever ikke mye, bare noen få punkter: Bilen må få rulle på saltfri asfalt. Og vi må oppleve natur og arkitektur som vi ikke ser her i Norge.

Amsterdam Mercedes_5

Foto: Stein Inge Stølen

Mer skal det faktisk ikke til for å bryte opp en påbegynnende vinterdepresjon. I neste innlegg kan du finne ut hvor kursen stakes ut..! Jeg kan love at det skal rulles et firesifret antall kilometer på kontinentale veier før snuten vendes hjemover. Vil Mersja holde stand? Eller vil latente svakheter avsløres når grensene presses? Følg med!

Mercedes W123 250_13

Foto: Stein Inge Stølen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s