Prosjekt Dauerhaftswagen: De første milene

Mercedes W123 250_10

En sort perle som (til tross for fargen) lyser opp i den grå og triste Oslo-trafikken. Foto: Stein Inge Stølen

Vinteren begynner å tære på. Veteranbilfølelsene er så sterke og utsultede at det begynner å verke i mellomgulvet. Jeg trenger nostalgi, og jeg trenger det nå. Det er på tide å lansere et nytt konsept på Huskerdudenbilen.no. Det er på tide å se hvordan en hverdag med veteranbil året rundt faktisk utarter seg…

Mercedes W123 250_4

Foto: Stein Inge Stølen

Etter å ha latt meg imponere av utallige eksempler på entusiastiske nordmenn med bensin i blodet som kjører veteranbil året rundt, fikk jeg veldig lyst til å prøve dette selv. Dessverre har ikke økonomien sett så lys ut de siste månedene, så planene var stort sett lagt på is. Men så sto plutselig lykken meg bi!

Mercedes W123 250_7

Foto: Stein Inge Stølen

For å gjøre en lang historie kort: Til daglig jobber jeg i TV-bransjen, og i disse tider er jeg engasjert i et prosjekt som skal bli en TV-dokumentarserie. Jeg har tidligere vært involvert i en annen TV-satsing hvor bil, og veldig ofte veteranbil, var hovedfokus. Denne gangen er det paradoksalt nok ikke bil som er temaet. Det er faktisk ikke i nærheten en gang.

Mercedes W123 250_9

Foto: Stein Inge Stølen

Heldigvis har jeg et produksjonsteam rundt meg med sans for visuelle kvaliteter. Derfor ble det tidlig besluttet at et klassisk kjøretøy skulle brukes som en sentral del i serien. Jeg var ikke vond å be! Flere bilmodeller kom opp på forslagslisten, men til syvende og sist var det tydelig at det bare kunne bli en bil.

Mercedes W123 Russebil

Artikkelforfatterens første nærkontakt med Mercedes W123, var russebilen «Happy Jack» – en gammel Bergensdrosje med rundt en halv million kilometer på tellerverket. Knapt innkjørt, med andre ord. Foto: Privat

Evighetsmaskin: Det er det særdeles positivt ladede stempelet Mercedes W123 har fått gjennom tidene. Men det forteller ikke hele historien. Mange bilmodeller kan skilte med pålitelig drivlinje, slitesterke løsninger og et tidløst design. Likevel er det svært få som har levert den samme totalpakken som Mercedes gjorde da de lanserte oppfølgeren til strek-åtte i 1976.

Mercedes W123 250_5

Foto: Stein Inge Stølen

Det er disse trekkene som gjorde Mercedes W123 til det perfekte valget for oss. Den er stillegående, komfortabel, mer enn sterk nok til å holde tritt med dagens trafikk, pålitelig herfra til evigheten, og ikke minst både elegant og linjelekker. Men hvor skulle vi greie å skaffe en velholdt W123 midtvinters i Norge?

Mercedes W123 250_2

Foto: Stein Inge Stølen

Heldigvis fantes det råd: I sammenheng med en fotoshoot til boka «Biler: Norske favoritter fra gullalderen 1950-1980» fikk jeg æren av å tilbringe litt kvalitetstid med en sort Mercedes 250 fra 1977 sist sommer. Jeg falt pladask allerede da. Rekkesekserens nydelige lyd, den komfortable flyten og den relativt moderne kjørefølelsen gjorde at jeg tenkte at dette måtte være den perfekte bruksveteranen.

Mercedes W123 250_3

250-motoren leverer 129 hestekrefter. Det gjør den verken oppsiktsvekkende rask eller spesielt bensingjerrig, men lydbildet er herlig og bunndraget mer enn godt nok. Foto: Stein Inge Stølen

En kjapp telefon til Bård Risan ved Rud Vintage Garage avslørte gode nyheter: Bilen skulle straks komme for salg etter en periode med oppgraderinger. Drømmebeskjeden! Jeg formidlet sporenstreks at denne bilen ikke ble nødvendig å avertere, for den var allerede solgt. Et par uker senere sto jeg med nøkkelen i hånda og var klar for den aller første kjøreturen i vår nye firmabil fra 1977!

Mercedes W123 250_12

Da var eventyret i gang! Mersja forlater Bård Risans lokaler ved Rud Vintage Garage og begir seg ut på et nytt kapittel i bilens liv. Foto: Stein Inge Stølen

Siden den skal brukes som et sentralt element i TV-serien, er vi avhengig av å kjøre den rundt overalt – også til utlandet. Derfor blir dette den perfekte ildprøven: Kan en (nesten) 40 år gammel bil gjøre den samme nytten, med samme komfort- og pålitelighetsnivå, som en moderne bil?

Mercedes W123 250_11

Saltsørpe er ikke noe gøy, samme hvilken bil du kjører. Denne skal nok få mer stell enn en vanlig bruksbil. Foto: Stein Inge Stølen

Jeg kommer ikke til å vente lenge med å gi den sin første store utfordring. Allerede om noen få dager skal den ut på en skikkelig langtur på kontinentet. Vi snakker hundrevis av mil på autobahn og assorterte Europaveier. Jeg gleder meg som en unge! Oppdateringene vil komme på løpende bånd…

Mercedes W123 250_8

Det lyse skinninteriøret gir en eim av luksus i kupeen. Foto: Stein Inge Stølen

Ja, forresten – for de som lurer på tittelen: Det tyske ordet «Dauerhaft» er i samme kategori som «Zeitgeist». Det sier utrolig mye, og en trenger mange ord på andre språk for å forklare betydningen. På norsk vil det kunne oversettes til følgende synonym: Utholdende, permanent, stabil, solid, uavbrutt, stødig, sterk, evigvarende, uovervinnelig. Hvis ryktene stemmer, er «Dauerhaftswagen» det perfekte økenavnet på Mercedes W123. Medfører det riktighet? Det har jeg tenkt å finne ut…

Mercedes W123 250_6

Foto: Stein Inge Stølen

5 thoughts on “Prosjekt Dauerhaftswagen: De første milene

  1. Og så Haugesundskjenntegn på gammel plate, da – trivelig. Ble inspirert til å få tak i noe sånt til min -94 320TE S124. Takk for godt nettsted, forresten:)

    Lik

    • Hei Tobias!
      Tittelen og temaet for serien har jeg ikke lov til å avsløre enda, dessverre..!
      Jeg kan vel si så mye som at den vil bli sendt på TV3 til høsten, og at den blir spennende 🙂

      Tusen takk for tilbakemeldingen!

      Stein Inge

      Lik

  2. Hei! I går kveld (Ca kl: 18.30) var jeg på vei fra Gransherad til Follsjøen i min Mercedes Benz for og ta meg ett kveldsbad sammen med gode venner. Da jeg svingte av riksvei 37, ned mot Notodden fikk jeg øye på ett flott eksemplar av en W123 like utenfor Bolkesjø hotell! Da jeg selv er Mercedes Entusiast la jeg umiddelbart merke til at dette «smykket» var ett urørt eksemplar med originale hjulkapsler i samme fargekode som karosseriet, og med ett skjeldent motor alternativ, nemlig «250» singelkam rekkesekseren! Først da du la på blinklyset oppfattet jeg at det var en TV opptak på gang inne i cupéen 🙂

    Jeg ønsker dere lykke til med innspillingen, og ser frem til og se dere på skjermen i høst!

    Forresten så kjørte jeg en sort original Mercedes Benz 190D 2.5TURBO fra 1992 🙂

    Mvh. Truls Vännman

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s