Dagens lykkepille: Mercedes-Benz W120

Mercedes 190 Ponton_2

Takket være drosjestanden fikk Norge tidlig et godt forhold til bilene med stjerne i grillen. Den vanligste modellen på 50- og 60-tallet var W120, den såkalte Ponton-Mersja. Nå har du muligheten til å sikre deg et sjeldent pent oppussingsobjekt til en særdeles fornuftig pris.

Mercedes 190 Ponton_4

I dag er forholdet mellom bilmerket Mercedes og yrket drosjesjåfør sementert for all ettertid. Gjennom mer enn fire tiår har drosjestanden sverget til denne pålitelige, stilige og komfortable arbeidshesten. Men det begynte ikke med E-Klasse. Norges drosjesjåfører, og da tenker jeg spesielt på de i hovedstaden, omfavnet Mercedesen allerede på 50-tallet.

Mercedes W120_2

I 1953 kom nemlig en helt ny modell som skulle utgjøre mesteparten av merkets bilsalg de neste ti årene; W120. Disse ble utstyrt med 1,8- og 1,9-liters firesylindret motor og fikk benevnelse deretter: Mercedes 180 og 190 (sistnevnte med karosserikode W121).

Mercedes_W120_2

Det som sannsynligvis sikret populariteten blant norske drosjesjåfører, var at bilen kunne leveres med dieselmotor. Ikke verdens raskeste maskin akkurat, men svært økonomisk i drift (i alle fall sett opp mot datidens snittforbruk). I en tid der drosjestanden besto av digre amerikanere og sideventilerte russere, kom den «lille» Mercedesen som et kjærkomment alternativ.

Mercedes_W120_Diesel_1

Mellom 1953 og 1962 ble det solgt rundt 1500 av disse Mercedes W120 og W121-modellene i Norge, de aller fleste som drosjer. Stadig flere ble bruktimportert, deriblant bilen på bildene. Den kom fra Sverige i 1970 hvor den hadde gått som privatbil i 10 år. Den ble heller ikke satt i drosjetjeneste her til lands og fikk i stedet et langt og beskyttet liv som vanlig personbil.

Mercedes 190 Ponton_3

Mercedes 190 Ponton_5

Den har fortsatt originallakk på de fleste paneler og har bare noen få rustdannelser (hovedsakelig i jekkfestet i kanalene. Disse kan for øvrig skrus rett av og byttes ut, opplyser selger!). For den som ønsker seg et enkelt oppussingsobjekt, er dette et prima utgangspunkt. For den som er glad i den patinerte look-en, går det også an å kjøre bilen som den er.

Mercedes 190 Ponton_1

Mercedes_W120_3

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s