Bård Risan er ikke helt som alle andre bilentusiaster. Et godt eksempel på det er at han i 2013 stiftet Rud Vintage Garage, en bilbutikk som ikke har noe sidestykke her til lands. Nå om dagen har han tre forskjellige Opel Coupé-eksemplarer stående. Vel, egentlig fire, hvis du regner med GT-en..!
«Det ene førte til det andre», er vel den vanligste forklaringen på hvordan et lidenskapelig bilkjøp blir til. Det er i alle fall det vi sier til våre bedre halvdeler, mens (etter vår oppfatning) ubetydelige pengesummer kastes i retning av et eller annet kjøretøy. I Bårds tilfelle tror jeg det stikker litt dypere.
At herr Risan er svak for Opel, og spesielt for merkets coupé-modeller er i alle fall klinkende klart. Ellers hadde ikke det lille, men akk så flotte butikklokalet på Rud utenfor Bærum vært prydet av såpass mange eksemplarer av arten. En 1973 Rekord D Sprint, en 1973 Commodore 2,5S og en 1977 Commodore 2,5S; tre representanter for nøyaktig samme karosseriform.
Det er egentlig ganske sjelden å se en Rekord D Sprint eller Commodore B i såpass god stand som dette. Å se tre på en og samme gang uten at det er snakk om et Opel-treff, er helt unikt. Den oransje Rekorden har gått mesteparten av livet i Sogn og Fjordane (derav TV-registreringen), mens den strøkne bronsefargede Commodoren kommer fra Sverige hvor den har høstet premier på treff.
Den siste i trespannet, en Commodore 2,5S, ble solgt ny i Bodø våren 1977. Den trenger litt jobb for å bli så fin som den fortjener, derfor selges den også til en særdeles hyggelig pris. Sånn sett har du Opel Coupé i alle forskjellige prisklasser her. Og hvis du virkelig føler for å slå på stortromma, kan du alltids kjøre hjem i flaggskipet Opel GT, som Bård også «tilfeldigvis» har til salgs om dagen. Var det noen som sa Opel-dilla?