Dagens lykkepille: Ford Capri MKII

Ford Capri MKII_2

Foto: Førdebil1

En maidag i 1974 ble en splitter ny Ford Capri 1,6L solgt hos Stavseth Motor på Hamar. En folkelig GT-bil med hyggelig prislapp og masse kjøreglede. Ikke rart at bilen ble tatt så godt vare på som den ble. I dag er den minst like fin og venter på ny eier hos en forhandler i Førde.

Ford Capri MKII_9

Foto: Pressebilde, Ford

I dag fremstår Ford Capri som en av de mer smakfulle budsjett-sportsbilene fra sin tid. Den kan muligens fremstå som noe enkel og usofistikert, men der ligger nok også mye av sjarmen. Her er det stilen som teller, så får en heller se mellom fingrene på den stive bakakselen med bladfjærer.

Ford Capri MKII_5

Foto: Førdebil1

Ford Capri MKII_3

Foto: Førdebil1

Capri MK1 kom på markedet i 1969 og ble erstattet av MK2 i 1974. Den var mekanisk lik forgjengeren men hadde mange smakfulle visuelle oppgraderinger, blant annet på interiørfronten hvor den fikk mindre ratt og nytt dashbord.

Capri_7

Foto: Faksimile, Ford Capri-brosjyre

På motorfronten kunne du velge mellom alt fra en 1,3-liter til en diger treliters V6; noe for et hvert budsjett, med andre ord. Her til lands var det 1,6-literen som hovedsakelig ble markedsført, selv om du også kunne få sekser under panseret om du ønsket det. Hele 361 valgte å kjøpe Capri i 1974, deriblant familien på Hamar som valgte denne gule rakkeren.

Ford Capri MKII_7

Foto: Førdebil1

Ford Capri MKII_6

Foto: Førdebil1

Dette eksemplaret ser ut til å være i utsøkt stand; den vil garantert høste mange smil og lange blikk for den som velger å legge ned kronene for å sikre seg en knallgul Capri fra 1974.

Ford Capri MKII_1

Foto: Førdebil1

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s