
Foto: Bjørn Aspen
Hva er det som er så tiltrekkende med en damekjørt japsebil fra 1985 med 1-liters symaskin under panseret, automatgir, original kassettspiller og stoffinteriør? Jeg vet ikke. Men noe er det. Denne Daihatsuen gjør noe med meg; den er en ekte lykkepille, det er sikkert og visst!
Den ble registrert på vestlandet like før jul i 1985 og ble forsiktig kjørt i nesten 30 år av samme dame. Først i 2013 ble den lille røde japaneren adoptert bort etter å ha levd et svært beskyttet liv i alle sine år. Kilometerstanden hadde da så vidt rukket å skifte til seks siffer, uten at bilen bar preg av det på noe som helst vis.
Det ble solgt et firesifret antall Charade i Norge både i 1985 og 1986; totalt snakker vi om rundt 5000 eksemplarer av andregenerasjons Charade. Samtlige hadde en tresylindret motor på en liter som leverte akkurat nok krefter til å holde tritt med trafikken.
En liten kuriositet er at Daihatsu på denne tiden hadde et samarbeid med den italienske sportsbilprodusenten De Tomaso, som satte navnet sitt på den relativt spesielle «Daihatsu Charade De Tomaso», en turbomotorisert liten råtass som i 926-utførelse med skjermbreddere og det hele så ganske så vill ut…

Finner du en slik De Tomaso 926 Turbo til salgs, er det bare å handle. Her snakker vi samleobjekt! Foto: Pressebilde, Daihatsu
Det var nok ikke mange i 1985 som forventet at en helt ordinær Charade en dag skulle bli en attråverdig bruksveteran. Men det er i aller høyeste grad tilfelle: For under 20 000 kroner kan du skaffe deg denne røde perlen som har overlevd både salt og ungdomskjøring gjennom sine tredve år på veien. Da får du garantert Norges billigste bilhold…
Vil rette på en liten feil: «… den første var aldri tilgjengelig på det norske markedet». Jeg husker godt første generasjons Charade på norske veier. – men tror det bare ble tatt inn 5-dørs utgaver. 3-dørs utgaven med det runde operavinduet ville være en kuriositet i dag.
http://www.bilnorge.no/utskrift.php3?aid=13564
LikerLiker