Disse får veteranbilstatus i år

Toyota MR2

Toyota MR2 MK1 er en særdeles morsom veteranbil, hvis du kan finne et noenlunde rustfritt eksemplar… Foto: Arkivbilde, Toyota

Hvert nyttår gleder alle veteranbilentusiaster seg. Da får nemlig en helt ny årgang bilmodeller veteranbilstatus. Ikke alle årganger er like gjeve, men 1985-samlingen skal vise seg å være en svært interessant forsamling. Her får du de aller viktigste høydepunktene!

Det finnes mange definisjoner på hva en veteranbil er for noe. Vi skal ikke gå inn på den store debatten om hvorvidt biler uten messing kan kalles veteraner; i stedet forholder vi oss til skattemyndighetenes definisjon av begrepet. De mener at alle biler eldre enn 30 år fortjener denne tittelen, noe som fører med seg spesielle fordeler.

Kort oppsummert: Alle biler som er førstegangsregistrert mellom 1.1.1985 og 1.1.1986 blir fra nå av regnet som veteranbiler, etter denne tredveårsregelen. Du får da rimelig årsavgift (435 kroner i skrivende stund), fri omregistrering, særdeles gunstig forsikring og et generelt trivelig bilhold. (Det siste punktet har vi definert selv…)

Så hvilke biler kan vi fra nyttår glede oss over å kunne eie som veteranbiler? Svært mange, derav flere morsomme og rimelige sportsbiler. Her får du et lite utvalg av de vi mener best representerer 1985-kullet:

Opel Kadett E

Opel Kadett E

Er det selveste Nürburg, borgen i midten av Nürburgring, vi skimter i bakgrunnen? Foto: Arkivbilde, Opel

Da femte generasjon Kadett kom i 1985 ble den en umiddelbar hit både her i Norge og i utlandet. Markedet ønsket seg en praktisk og rimelig forhjulstrekker for hele famlilen, noe de fikk. Kadett E ble også kåret til «Årets Bil» i 1985.

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: 6670


Ford Scorpio

Ford Scorpio

Foto: Arkivbilde, Ford

Det er nesten umulig å erstatte en suksess som Granada, men Ford Scorpio gjorde det bra i sine tidligste år. Med over 3000 registrerte eksemplarer allerede i lanseringsåret var den et kjent og kjært syn på norske veier.

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: 3335


Volvo 740

Volvo 740

Foto: Arkivbilde, Volvo

Etter noen få år med direktørbilen Volvo 760, kom «familiealternativet» 740 i 1985. Den greide aldri å erstatte 240-modellen, som endte opp med å selge sterkt gjennom hele 80-tallet. Men 740 har likevel blitt et symbol på åttitallet.

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: 2329


Mercedes W124

Mercedes W124

Foto: Arkivbilde, Mercedes-Benz

Etter W123-suksessen var det mange som hadde høye forventninger til oppfølgeren. De fleste av disse ble innfridd; W124 var en bunnsolid bil som ble bygget i en kvalitet vi til dags dato sliter med å finne i dag.

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: Cirka 1400


Subaru Justy

Subaru Justy

Foto: Arkivbilde, Subaru

Denne kinderegg-bilen var tilgjengelig med firehjulstrekk på det norske markedet allerede fra høsten 1984. Det fantes ikke en bakke den ikke kunne forsere, noe som gjorde mange testosteronfylte Jeep-entusiaster frustrerte…

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: 769


Saab 9000

Saab 9000

Foto: Arkivbilde, Saab

Den første av de tre direktørbilene som dukket opp som resultat av samarbeidsprosjektet med italienerne: Saab 9000, Fiat Croma og Lancia Thema var likevel svært forskjellige biler, til tross for de visuelle likhetstrekkene. Her i Norge solgte Saaben best, til tross for en stiv prislapp.

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: 146


Lancia Thema

Lancia Thema

Foto: Arkivbilde, Lancia

Av italienerne var det Thema som trakk det lengste strået i Norge – i alle fall i 1985. Fiat Croma kom ikke på markedet før i 1986, og da tok den over ledertittelen. Det går fortsatt velholdte Themaer på norske veier, men hvor har det egentlig blitt av disse Cromaene?

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: 81


Audi Coupé Quattro

Audi Coupe Quattro

Foto: Arkivbilde, Audi

Coupeen hadde vært med oss i flere år allerede, men i 1985 ble den tilgjengelig med firehjulstrekk. Etter suksessen med Audi Quattro i rallyløypene er det ikke rart at denne ble populær. Med rekkefemmeren på 2,2 liter låt den utrolig tøft også.

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: 86 (alle typer)


Toyota MR2

Toyota MR2

Foto: Arkivbilde, Toyota

Sommeren 1984 lanserte japanerne sitt svar på Fiat X1/9; den nydelige «Midship Runabout Two», eller MR2 som forkortelsen het. Selv om franskmennene trodde den var noe dritt (jeg tuller ikke – MR2 uttales helt likt på fransk som uttrykket «est merdeaux», som faktisk bokstavelig talt betyr at den er noe dritt), var dette begynnelsen på en ikonisk bilmodell.

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: Cirka 30 (284 året etter)


Chevrolet Corvette C4

Chevrolet Corvette C4

Foto: Arkivbilde, Chevrolet

Corvette C4 dukket opp allerede sent i 1984, men det var i 1985 at modellen virkelig begynte å selge. Derfor er det 1985-modellene som nå begynner å flomme innover landet som følge av bruktimport. Dette er morsomme og lettbetjente V8-biler som fortjener en ny renessanse..!

Antall registrerte eksemplarer i Norge i 1985: Ukjent

2 thoughts on “Disse får veteranbilstatus i år

  1. Bra oversikt, men veldig mange faktafeil dessverre. Kadett E kom sommeren 1984 for eksempel. Volvo 740 kom som ren 1984-modell. Et år etterpå kom 740 som Herregårdsvogn. De fleste gamle MB W124 er nok registrert i 1985, men introduksjonen skjedde i november 1984. Jeg vet om en blå MB 200 automat som er registrert desember 1984. I følge saabmuseum.com er også SAAB 9000 en 1984-modell som som fant veien til salgslokalene på høsten. September 1984 kom Audi Coupe med quattro, ganske sikkert som 1985-modell hvis vi ser på chassisnummeret. Som 1985-modell fikk du også en facelifted Audi 80 og 90. Hvis jeg husker riktig er Alfa Romeo 75 en ekte 1985-modell. Det er sikkert ikke så mange som savner Peugeot 309, men den kom også i 1985.

    Lik

    • Hei Conrad!
      Jeg har ikke tatt utgangspunkt i Wikipedia, men i norske registreringsstatistikker. Mange 84-modeller kom ikke til Norge før i 1985, og er derfor ikke tilgjengelig som veteranbiler før i år. Det spiller liten rolle hvis bilene var tilgjengelig i Japan eller på kontinentet i 1984, hvis vi ikke så snurten av de her til lands 😉

      Mvh

      Stein Inge

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s