Avslørt: Skjulte filmtriks i Olsenbanden-biljakt

Olsenbanden_23

Foto: Skjermdump, Youtube

Mange biljakter på film har blitt spritet betydelig opp takket være bruk av spesialeffekter. Men hva gjør du hvis året er 1978, data-animasjon ikke er oppfunnet enda og budsjettet er tynnere enn tynt? Svar: Du stjeler scener fra andre filmer! Som for eksempel danskenes Olsenbanden-film…

Olsenbanden_11

Foto: Skjermdump, Youtube

De gamle Olsenbanden-filmene er et spesielt fenomen. Totalt 13 filmer ble produsert i Norge mellom 1969 og 1984, i tillegg til ytterligere 13 filmer i opphavslandet Danmark mellom 1968 og 1981. Her fikk vi se mange tøffe biljakter som enda ikke har vært toppet i norsk sammenheng. Men mye tyder på at budsjettet ikke alltid holdt tritt med ambisjonene.

Olsenbanden_14

Foto: Skjermdump, Youtube

Det blir smertelig tydelig ved hjelp av danske Steen Thoustrups arbeid. Han har klippet sammen biljakt-scener fra både den danske og den norske utgaven av filmen «Olsenbanden og Data-Harry sprenger verdensbanken», som den het i Norge. (I Danmark fikk den tittelen «Olsen-banden deruda'», uten at jeg aner hva det egentlig betyr…) Og da blir et par ting plutselig veldig åpenbart.

Olsenbanden_12

Til venstre: Den danske filmens Citroën CX Break. Til høyre: Det norske motstykkets Toyota Cressida stasjonsvogn. Riktignok noe modifisert. Foto: Skjermdump, Youtube

For det første er biljakten i den danske filmen (som kom i 1977) kopiert til aller minste detalj i den norske filmen, som hadde première året etter. Og det av god grunn: Flere av scenene i den danske filmen er nemlig ganske enkelt klippet inn i den norske utgaven..! La oss se på detaljene…

Olsenbanden_17

«Den jagede» i danskenes film; Citroën CX. Foto: Skjermdump, Youtube

I den danske biljakten blir en Citroën CX Break jaget av en Ford Taunus MK2 kjøreskolebil. I løpet av jakten foretas mange krumspring, som vi ramser opp punktvis:

  • Helomvending med håndbrekk og rykende hjul
  • Avskjæring av en gul Renault 5 med en forfjamset dame bak rattet
  • Passering av en Citroën 2CV hvor forstillingen kollapser og høyre forskjerm ramler av
  • Avskjæring av familiebil med omtrent tre meter bagasje på taket, som faller ned
  • Smadrer ei lita bu på industriområde
  • Port ramler ned og deler bil i to
  • Delt bil spinner av gårde gjennom trebygning, river ned tønner og ei diger pipe.
Olsenbanden_19

«Jegeren» i den danske Olsen-banden-filmen; Ford Taunus MKII – med rimelig dårlige bakdekk. Foto: Skjermdump, Youtube

Så hva foregår i den norske biljakten? Jo – nøyaktig det samme! Bare med en Toyota Cressida stasjonsvogn som blir fulgt av en Toyota Cressida 2000 kjøreskolebil i stedet (var det noen som sa produktplassering..?). Og her er det et par interessante detaljer. For det første dukker den gule Renault 5-en opp i begge versjonene.

Olsenbanden_21

Du ser riktig: Nøyaktig samme Renault 5 dukker opp både i den danske filmen (til venstre) og den norske (til høyre). Foto: Skjermdump, Youtube

Noen scener er brukt om hverandre, men bilen er tilsynelatende filmet både i Norge og Danmark..! Og på slutten der den delte bilen spinner av gårde, vil vi i den norske versjonen se en Toyota Cressida stasjonsvogn kjøre mot kamera, og en Citroën CX kjøre bort fra kamera..!

Olsenbanden_5

Mens danskene brukte en Morris Traveller i sin familiebil-scene, valgte vi en Fiat 600. Foto: Skjermdump, Youtube

Olsenbanden_9

Resultatet ble det samme. Ikke bry deg med å sjekke skiltnummeret på Fiaten, det har jeg allerede gjort. Den ble dessverre avregistrert for lenge siden… Foto: Skjermdump, Youtube

Olsenbanden_10

Cressida-alarm! Løp for livet! Foto: Skjermdump, Youtube

Se Thostrups sammenligning i videoen under! Den byr på mye underholdning…

5 thoughts on “Avslørt: Skjulte filmtriks i Olsenbanden-biljakt

  1. Jeg tror ikke den 600’en er en Fiat. Grillen stemmer ikke og heller ikke logoen på panseret. Lurer på om det kan være en Neckar men jeg klarer ikke å tyde logoen.

    Lik

  2. Når bilene blir delt i to (om det hadde vært mulig med den porten), så hadde nok Citröen’n fått kjøre videre pga framhjulsdrift, men det blir litt værre med en bakhjulsdreven Cressida 😉

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s