Spydeberg-ekspressens favorittvåpen

Renault R8 Gordini_1

Foto: Stein Inge Stølen

«Hverdagsbilen» Renault 8 kunne med enkle grep gjøres sprekere og kvikkere, og på toppen av næringskjeden tronet R8 Gordini.

Renault R8 Gordini_2

Foto: Stein Inge Stølen

Forgjengeren Dauphine hadde bare rukket å være i salg noen få år før Renault bestemte seg for å introdusere et alternativ, som i praksis skulle bli oppfølgeren. Denne ble kalt R8 og hadde en helt ny 1-liters motor på 44 hestekrefter og skivebremser rund baut – noe som på den tiden var revolusjonerende. Interiøret var mer romslig enn hos forgjengeren, til tross for at bilen faktisk var hakket smalere enn Dauphine.

Renault R8 Gordini_7

Foto: Stein Inge Stølen

Det ble tidlig klart at R8 fungerte bra – ikke bare på gata, men også i løpssammenheng. Hekkmotor og lav vekt var allerede en favoritt blant racing-gutta, og her fikk du begge deler i tillegg til en palett med sterkere motorer. Først ut var 8 Major som kom i 1964. Denne hadde 1,1-liters motor og 50 hestekrefter. Og så tok Amedeo Gordini over…

Renault R8 Gordini_6

Foto: Stein Inge Stølen

Monsieur Gordini var opprinnelig italiensk, men hadde slått seg opp i Frankrike som produsent av racingbiler og oppfriskede gatebiler. Amedeos divisjon hentet ut hele 90 hestekrefter fra den lille 1,1-literen, noe som ga R8 et enormt racingpotensiale. Og seierne veltet inn.

Renault R8 Gordini_12

Foto: Stein Inge Stølen

Her i Norge var det spesielt «Spydeberg-Ekspressen» John Unnerud som skulle gjøre R8 Gordini kjent. Han kjørte til sammen tre forskjellige eksemplarer til hele 29 førsteplasser mellom 1965 og 1968. I 1967 og 1968 ble det faktisk totalseier i Rally-NM bak rattet på en blå R8 Gordini.

Renault R8 Gordini_9

Foto: Stein Inge Stølen

Det er ingen tvil om at Unnerud var en talentfull sjåfør med total mangel på dødsrespekt, men han hadde åpenbart et svært riktig verktøy også. I den siste varianten kalt R1135 (med 1,3-liters motor) hadde Gordinien hele 104 hk fordelt på 820 kilo fra fabrikk. I løpssammenheng skremte de nok adskillig flere gamper ut av stussen.

Renault R8 Gordini_15

Foto: Stein Inge Stølen

Renault R8 Gordini_18

Foto: Stein Inge Stølen

Renault R8 Gordini_24

Foto: Stein Inge Stølen

Forresten: Hvis du ønsker å se skjønnheten i levende live, står den for tiden utstilt på bilmuseet «Kultur på hjul» på Fornebu. Absolutt verdt et besøk, både for å se denne bilen og samlingen generelt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s