
I midtgangen ser vi en flott himmelblå Austin A40. Foto: Stein Inge Stølen
Like utenfor Sandnes ligger Rogaland Bilmuseum, drevet av foreningen Gammelbilens venner. Utstillingen rommer en hel bråte historiske kjøretøy og samlingen skiftes ut med jevne mellomrom. Dette er slik den så ut da jeg besøkte museet for en tid tilbake…

Museet blir også brukt som samlingslokale for flere bilklubber i området. Foto: Stein Inge Stølen

En svært strøken Boble Kabriolet fra 1976. Modellen ble produsert hos Karmann helt til 1980, to år etter at samlebåndene stoppet hos Volkswagen selv. Foto: Stein Inge Stølen

En flott 1973-modell Mazda 1300DX. Dette eksemplaret har bare rullet 8700 kilometer..! Foto: Stein Inge Stølen

En av de fem gjenlevende Troll-bilene er også å finne i utstillingen. Denne har karosserinummer VND-005. Foto: Stein Inge Stølen

To søsken i Rekord-familien: Til venstre en tidlig Olympia, til høyre en Rekord P2. Foto: Stein Inge Stølen

To tyskere og en brite: Til venstre en Mercedes Heckflosse fra 1963, i midten en Rover 90 fra 1952 og nærmest en Mercedes 220S Kabriolet fra 1958. Foto: Stein Inge Stølen

Denne flotte Mercedesen eies av museumsbestyrer Tor Inge Fjermestad. Foto: Stein Inge Stølen

En tosylindret Maxwell fra 1905, samlingens eldste bil. Foto: Stein Inge Stølen

Slik så ferieidyllen ut for femti år siden..! Foto: Stein Inge Stølen

Kanskje ikke helt politisk korrekt i dag… Foto: Stein Inge Stølen

Den britiske våpenprodusenten BSA (Birmingham Small Arms), som produserte Enfield-riflene, er også kjent for sine motorsykler. Frem til andre verdenskrig produserte de også biler, som denne BSA Scout – en innovativ toseters sportsbil med forhjulstrekk. Foto: Stein Inge Stølen

En bil som tar opp mye rom i utstillingen; 1978 Cadillac Eldorado. Foto: Stein Inge Stølen

En ENORM 1925 Benz Gaggenau brannbil. Dobbelt så høy og lang som de fleste andre samtidige biler. Foto: Stein Inge Stølen

Du finner også mange motorsykler i samlingen, som denne 1980 Suzuki Katanaen. Foto: Stein Inge Stølen

Verkstedsmateriell og gamle diagnoseapparater står langs veggene i lokalet. Disse er hentet fra Verksgaten i Stavanger på 30-tallet. Foto: Stein Inge Stølen

Skulle gjerne sett dette diagnoseapparatet i bruk..! Foto: Stein Inge Stølen

Noe for de små: En fullt fungerende mekanisk lekemaskin i Formel 1-utførelse. Foto: Stein Inge Stølen

En Ford Consul fra 1952 venter på service i tidsriktige omgivelser. Foto: Stein Inge Stølen

I denne bilen sitter verdens første femsylindrede bensinmotor, «Audi-femmeren». Audi 100 5E har en fantastisk motorlyd som mange entusiaster har lært seg å kjenne igjen på gangen, kanskje først og fremst i de senere Audi Quattro, Ur-Quattro, 80 og 100-utgavene. Foto: Stein Inge Stølen

Studebaker var et svært revolusjonerende bilmerke. Denne har dog sett bedre dager. Foto: Stein Inge Stølen

Austin Seven er en av de mest populære europeiske førkrigsbilene. Den ble produsert på lisens i Tyskland som Dixi, i Frankrike som Rosengart og i Japan som Datsun. Sistnevnte bilmerke ville nok aldri kommet i gang hvis det ikke var for denne modellen. Foto: Stein Inge Stølen

Her er det noe for enhver: En 1965 Mercedes 230 SL «Pagode» og en 1936 Harley-Davidson 750. Foto: Stein Inge Stølen

Flere av museets vegger er prydet av en omfattende modellbilsamling. Foto: Stein Inge Stølen

Foto: Stein Inge Stølen

Museet har eksistert siden 1994 og blir drevet av foreningen «Gammelbilens venner». Først på Bryne, så fra 2004 her på Bråstein. Foto: Stein Inge Stølen

Museets bestyrer, Tor Inge Fjermestad, eier selv flere av bilene i samlingen – blant annet denne flotte brannbilen, en Chevrolet C50 som gikk i drift hos Stavanger Brannvesen fra 1968 til 1982. Foto: Stein Inge Stølen

Foto: Stein Inge Stølen