Dagens lykkepille: Rambler Rebel

Rambler Rebel_1

Foto: Thor J. Sæther

Mange tror at amerikanske veteranbiler bare har kommet til landet via bruktimport i nyere tid. Men det var faktisk en håndfull USA-modeller som solgte greit her i Norge, til tross for høy pris og heftig bensinforbruk. En av disse var modellen du ser på bildet: Rambler Rebel 770.

Rambler Rebel_2

Foto: Thor J. Sæther

AMC var et svært interessant bilmerke. I en tid der mange av bilprodusentene feiget ut og solgte kjedelige, kjipe comfort-cruisere, klinket American Motors til med modeller som Pacer, Javelin, AMX og Gremlin. Til og med da de gikk mot slutten på åttitallet nektet de å følge strømmen og lagde en av verdens første crossover-SUVer, AMC Eagle Wagon.

Rambler Rebel Reklame_2

Foto: Pressebilde, AMC

Men de laget «vanlige» biler også. Den mest vanlige, smør-og-brød-bilen, var Rambler Classic. Dette var en «intermediate size sedan» (et merkelig ord for en bil med fem meters lengde!) med standard USA-motorpallett hvor både rekkeseksere og V-åttere sto på menyen. En helt ordinær bil som solgte godt og ga de øvrige gigantene konkurranse.

Rambler Rebel Reklame_1

Foto: Faksimile, Rambler-brosjyre

Rebel-navnet var i utgangspunktet kun brukt på en spesialmodell med ekstra krutt som ble introdusert i 1957. Etter hvert ble navnet degradert til å brukes på alle V8-motoriserte Ramblere, før Rebel-distinksjonen forsvant totalt etter 1960. Da det dukket opp igjen, var det bare som et utstyrsnivå på 1966-modellen.

I 1967 ble det bestemt at alle AMCs «intermediate»-modeller skulle hete Rambler Rebel; uansett utstyrsnivå, uansett motor. Slik har det seg at dagens lykkepille, en 1967 Rambler Rebel 770, forlot fabrikken med en relativt sedvanlig 3,8-liters rekkesekser.

HvemHvaHvor_1

Foto: Stein Inge Stølen

Hvis en børster støvet av «Hvem, hva, hvor»-boka fra 1967 og blar opp på kjøretøystatistikkene, kan en se at følgende USA-modeller er representert: Chevrolet Nova, Dodge Dart, Ford Fairlane, Plymouth Valiant, Rambler American og Rambler Rebel. Individuelt ble ingen akkurat noen gedigen salgssuksess her til lands; bare Ramblerene greide å karre seg over hundre solgte eksemplarer dette året.

1967_3

Selv med rekkesekseren var Rambler Rebel en svært dyr bil, med startpris på hele 41 200 kroner. Det tilsvarer nærmere 400 000 kroner i dag. Foto: Faksimile, «Hvem, hva, hvor» årgang 1967

Men hvis en legger sammen salgstallene av samtlige «intermediate size» USA-modeller, havner sluttsummen på nærmere tusen eksemplarer. Det er liten tvil om at mesteparten av disse havnet i drosjenæringen, som tidlig la sin elsk på store, staselige, komfortable og lettkjørte amerikanere.

Rambler Rebel_3

Foto: Thor J. Sæther

Dagens lykkepille er en av disse som ble kjøpt ny i Norge i 1967. Hvorvidt den fikk drosjeskilt eller om den gikk som privatbil, er ikke kjent. Det vi vet er at den gikk mange år på Notodden, hvor den også etter hvert ble restaurert av selgeren. Med unntak av bytte av girkasse fra manuell til automat, samt et sett nye felger, er bilen holdt i original stand.

Felgene er et morsomt kapittel. Selgeren kunne opplyse at boltsirkelen faktisk er den samme som på Volvo Amazon, noe som gjør det særdeles lett å finne ålreite hjul. Felgene han valgte, skjemmer ingen. Så gjenstår bare spørsmålet: Hvem kunne tenke seg en norsksolgt amerikaner i god stand til prisen av en gjennomsnittlig månedslønn?

Man kan jo tillate seg å svare spørsmålet med et nytt spørsmål: Hvem kunne ikke tenke seg det?

Rambler Rebel_5

Foto: Thor J. Sæther

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s