
Foto: Torin Salvesen
Mot slutten av 1973 rullet Volkswagen ut en særdeles velutstyrt «luksus-Boble», med en hel rekke ekstrautstyr som løftet det spartanske ikonet opp i en helt ny klasse. Denne ble kalt 1303/Big og er muligens den gjeveste Bobla noensinne. Om ikke statusmessig, så i alle fall rent teknisk.
I en merkelig verden der entusiaster gjerne søker eldre og mindre kjørevennlige eksemplarer av verdens mest solgte bil (noe de er villige til å betale astronomiske pengesummer for), tøffer de nyere Boblene rundt med gode kjøreegenskaper og drøssevis av sjarm til en langt lavere prislapp.

Det skjedde mye under skallet på Bobla siden den første «Kraft durch Freude-Wagen» ble presentert til det tyske folk før krigen. Men grunnkonseptet ble aldri sviktet. «Sparkarte»-systemet som KdF-konseptet brukte, var forøvrig en aldri så liten svindel som var med på å finansiere nazistenes krigsmaskineri. Foto: Arkivbilde
Alle som har et snev av fremsynthet i skrotten vet at også disse Boblene etter hvert vil få ekstrem samlerstatus. Spesielt de spesielle utgavene, slik som dagens lykkepille. Dette er en såkalt 1303/Big, som i prinsippet er en 1303S med lengre utstyrsliste. Denne består av følgende:
15-tommers sportsfelger på dekk med 175-millimeters bredde (svære greier på den tiden), spesielle interiørdetaljer som kordfløyelstrekk, treimitasjon i dashbord og på girkule, samt komfortutrustning som varmetråder i bakruta, ekstra tykt gulvteppe med bedre lydisolering og ikke minst de svært gjenkjennbare sorte sidestripene med «1303/BIG»-skrift.
Det er et tilsynelatende svært velholdt eksemplar av BIG-utgaven som står til salgs i disse dager. Med bare såvidt over 120 000 km på telleverket, original lakk (moos-metallic grønn, kode 95C må vite), helt og pent interiør i «Bambus Beige» og et ekstra sett felger og dekk på bortimot ubrukte originale stålfelger med strøkne kapsler.
Det er utrolig at denne Bobla har holdt seg så godt etter mer enn 40 år på norske veier. Noe av forklaringen ligger nok i at eksemplaret har vært i en godt voksen dames eie mellom 1976 og 2011; en trofast turkamerat i 35 år som har fått alt stellet den har kunnet drømme om.
Kunne du tenke deg å ta over denne lykkepillen? Selgeren ber om 49 000 kroner, en pengesum som glatt kan anses som en trygg investering. Men ikke la sånne tanker styre kjøpet: Dette er en grønn godbil som oser av postitive følelser. Ta den med ut på veien hvor den kjører hjemme og la heller økonomiske oppsvinger være en positiv overraskelse hvis det skulle inntreffe.