Dagens lykkepille: Opel GT

Opel GT_1

En elegant sportsbil med tidløst og grasiøst design, i en pålitelig og rimelig innpakning: Opel GT er drømme-kinderegget for den som ønsker seg noe helt utenom det vanlige, men ikke ønsker å vrenge lommeboka ved innkjøp og drift. Nå frister Bård Risan med et nydelig eksemplar…

Opel GT_2

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

Da Opel lanserte sin «mini-Corvette» i 1968 gjorde de en genial ting: De lagde nesten ingen unike slitedeler til bilen. I stedet benyttet de seg av delelageret fra den øvrige modellrekken, noe som gjør at alle delene er tilgjengelig til en rimelig penge også i dag. Litt det samme som Chevrolet gjorde med sin Corvette, i grunn.

Opel GT_5

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

Under panseret finner du den såkalte CIH-motoren (CIH står for «Camshaft In Head»). Dette var en slags mellomting mellom overliggende ventilmotorer og overliggende kamakselmotorer (OHV og OHC). Et interessant konsept som dessverre skulle vise seg å bli en blindgate for Opel, selv om de ble brukt i de fleste av merkets modeller gjennom 60- og 70-tallet. CIH ble erstattet av de såkalte «Family II»-motorene med overliggende kamaksel på begynnelsen av 80-tallet.

Opel GT_11

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

Opel GT_15

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

Fordelen med CIH-konseptet var at designet på selve maskinen ble mer kompakt og var derfor enklere å forene med lave panserlinjer enn de nye, høye motorene med overliggende kamaksel. Dette tillot den franske karosserimakeren Brissonneau & Lotz å bygge et lavt og strømlinjeformet frontparti, akkurat som Opel ønsket.

Opel GT_18

Dette bilkortet fikk Bård Risan som åtteåring i 1972. Nå har han fått tak i bilen – en 1972-modell i samme farge… Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

Dagens Opel GT-eiere kan fryde seg over flere fordeler: For det første er bilen overraskende ergonomisk og veltilpasset høye og langbeinte sjåfører. Jeg er selv såvidt over 190 cm og passer perfekt bak rattet på en GT. Mitt største irritasjonsmoment ved typiske sportsbiler fra denne tiden, er at rattet befinner seg litt for langt unna etter å ha stilt inn setet for å få plass til beina. Men i en Opel GT er alt helt optimalt – den er rett og slett skremmende god å sitte i..!

Opel GT_16

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

For det andre er det en svært rimelig bil å eie. Som tidligere nevnt var CIH-motoren tilgjengelig helt fra slutten av 60-tallet til godt utpå åttitallet (og faktisk helt frem til 1998 i Opel Frontera!). Det betyr at reservedelelageret fortsatt er stappfullt. I tillegg til motoren er så og si alle deler av drivlinje og understell hentet fra øvrige volum-modeller.

Opel GT_4

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

Med sine 90 hk på rundt 900 kilo er dette en småfrisk bil, selv om den muligens ikke kan hamle opp med de råeste fra sin tid. Men det var heller aldri meningen. Hvis du er en av de som prioriterer lyd og krefter, er det kanskje like greit å gå for en Corvette C3 først som sist. Personlig vil jeg mye heller cruise avgårde i en sjokk-oransje Opel GT…

Opel GT_9

Foto: Bård Risan / Rud Vintage Garage

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s