Dagens lykkepille: IFA F9

IFA F9_3

Foto: Børge Lindekleiv

Det er et spennende stykke bilhistorie som står til salgs i disse dager. En IFA F9, en av de mest populære østsonebilene som ble solgt i Norge, i god, patinert stand. Flere tusen ble solgt mellom 1950 og 1957. Nå kan et av de aller siste gjenlevende eksemplarene bli din!

IFA F9_1

Foto: Børge Lindekleiv

Da denne bilen ble solgt ny i Vest-Agder den 15. juli 1955 var den en av hele 784 IFA-eksemplarer som kom til landet dette året. Takket være unntaket fra kjøpetillatelse-ordningen var østsonebilene særdeles populære på denne tiden. Året etter holdt det faktisk til pallplass på salgslistene, med hele 1143 solgte eksemplarer. Kun slått av GAZ-M20 Pobeda og Volkswagen Boble.

IFA F9 Reklame_1

Foto: Faksimile, IFA-brosjyre

IFA F9 er en svært interessant bil, på mange måter. For det første er det egentlig ikke et ekte bilmerke. Da grensene for det nye Tyskland ble tråkket opp, havnet noen bilprodusenter i den vesttyske sonen og andre i den østtyske Sovjet-styrte sonen. Mens Europa feiret freden, var industrigigantene godt i gang med gjenoppbyggingen.

De første årene handlet det stort sett bare om å få fabrikkene i drift, selv om det betydde å spy ut gamle førkrigsmodeller uten noen som helst nyvinninger verken over eller under skallet. Unntakene var få, men gode; Bobla, Volvo Amazon og GAZ-M20 Pobeda er eksempler på splitter nye konsepter som sto klare ved krigens slutt, og dermed hadde et teknisk forsprang på konkurrentene.

DKW F89 Meisterklasse

DKW F89 Meisterklasse; bortimot identisk med østone-tvillingen IFA F9. Bortsett fra motoriseringen, så klart. Foto: Pressebilde, DKW

Men i det store og hele var nybilparken etter krigen skrekkelig gammeldags. En av fabrikkene som måtte leve med å selge nyproduserte «gamle» biler, var Auto Union. De fikk i gang produksjon av sin DKW F89 Meisterklasse på vestsiden av jernteppet i 1950, med samme tosylindrede totaktsmotor som på forgjengeren F8 fra 1939. Men selv om nyvinningene uteble under skallet, avslørte det nye, flotte stålkarosseriet at en viss tanke hadde ligget bak.

Og det stemte: DKW hadde nemlig utviklet en helt ny prototype før krigen brøt ut; en tresylindret totakter med helt nytt innovativt design. Denne het DKW F9, et navn den sannsynligvis ville beholdt som modell, hvis ikke….

DKW F9 Prototype

DKW F9; prototypen som både IFA F9 og DKW F89 stammer fra. Foto: Pressebilde, DKW

…Hvis ikke russerne hadde knabbet fabrikkutstyret og flyttet mesteparten av produksjonen til østsonen. Der begynte de med å produsere førkrigsmodellen DKW F8 under navnet IFA F8. IFA står for Industrieverband Fahrzeugbau og var en union av flere bilprodusenter som ble underlagt det nye DDR-styret. Firmaene Robur, Sachsenring, Simson, Barkas og EMW (som først lagde BMW-biler uten lisenstillatelse og byttet navnet til EMW etter å ha blitt truet med søksmål) var noen av unionens deltakere.

Samtidig som DKW lanserte sin F89 med tosylindret motor, dukket IFA F9 opp. En tilsynelatende identisk bil rent designmessig (ikke rart siden begge stammet fra DKW F9-konseptet), men med den mer moderne og sterkere tresylindrede totaktsmotoren.

IFA F9_5

Foto: Børge Lindekleiv

IFA F9_6

Foto: Børge Lindekleiv

Derfor er det ikke merkelig at IFA F9 ble langt mer populær enn DKW F89 her til lands. For det første var den lettere tilgjengelig takket være fritaket fra kjøpetillatelseordningen. For det andre var det en mer moderne bil med bedre motor enn DKW F89. Likevel synes jeg det er ganske utrolig at en av disse eksemplarene har overlevd i såpass pen originalstand.

IFA F9_2

Foto: Børge Lindekleiv

Bilen på bildene er altså en av særdeles få mekaniske tidsvitner fra en svært spennende tid i Norges motorhistorie. Selgeren opplyser også at Norsk Vegmuseum har luftet sin interesse for å kjøpe bilen. Jeg håper inderlig at dette blir gjort, og hvis ikke er det sikkert noen av dere der ute som har 20 000 kroner å investere i et slikt spesielt og artig kjøretøy… Førstemann til mølla!

IFA F9_4

Foto: Børge Lindekleiv

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s