158 fargerike biler – men når er bildet tatt?

Bodoe 1982 cirka_1024

Foto: Bodø Kommunes arkiv

Dette lurte en veteranbil-entusiast i Facebook-gruppen «Norske veteranbiler» på. Motivet stammer fra Bodø Havn, men årstallet er usikkert. Helt til du begynner å analysere bilmodellene. Jeg har fått tak i et høyoppløselig eksemplar av bildet, som avslører ny og spennende informasjon…

Her kan du altså se hele 158 biler i alle mulige farger, slike som en ikke ser maken til i dag. Men på grunn av bildets lave oppløsning er det vanskelig å tyde hva alle disse bilmodellene er for noe. Etter å ha fått tak i et større eksemplar av bildet, har derimot mange brikker falt på plass.

Diskusjonen på Facebook varte og rakk og de fleste landet på et sted mellom 1977 og 1982. Men går det an å finne ut nøyaktig når, bare ut fra årsmodellene på bilene vi ser her?

Under følger en grundig analyse av innholdet, som kan gi en god indikator på når bildet faktisk stammer fra.

Vi begynner med hjørnet nederst til venstre…

Bodoe 1982 Nedre Venstre_1

1. Det er flere Audier på bildet. Her ser vi den første, en sølvfarget Audi 80 av B2-karosseri, som ble produsert fra 1978 til 1986. Bildet er derfor nødvendigvis tatt senere enn 1978. Men hvor mye senere?

2. Den røde Opelen til venstre er en tidlig Rekord E, produsert mellom 1977 og 1982.

3. Andelen svenske biler er høy, både Volvo og Saab er godt representert. Til høyre sees blant annet en Saab 99. Det er fristende å si at dette er en av de senere modellene, siden den har plastikkfangere. Men disse dukket opp allerede tidlig på 70-tallet.

4. Rett til høyre står en beige Saab 96 V4, som ble produsert helt frem til 1980. Til høyre for denne kan vi se en burgunderrød amerikansk stasjonsvogn med hvitt tak. Dette er en Chevrolet Malibu fra rundt 1978-79.

5. Enda en Chevrolet Malibu, denne er noe større enn den rødbrune og hvite og stammer sannsynligvis fra rundt 1977. Det er en vesentlig andel amerikanske biler her, noe som sannsynligvis skyldes tilstedeværelsen av amerikanske NATO-styrker i Bodø. Dette påvirket muligens bilvalget til lokalbefolkningen, godt hjulpet av en gunstig dollarkurs.

6. Andelen Fiat 127 på bildet er også merkelig høy. Dette har nok mye med å gjøre at militæret (som det jo var – og er – mye av i Bodø) hadde rabattavtaler som ga ansatte rimeligere pris på Fiat på 70-tallet.


Så beveger vi oss oppover i bildet…

Bodoe 1982 Ovre Venstre_1

1. Her ser vi enda en Audi, denne gangen en 100. Modellen ble lansert i 1976 og gikk frem til 1982.

2. Den røde kombikupeen til venstre kan se ut som en Passat, men dette er nok en Simca 1307. Hintet ligger i utstrakt bruk av «bling». Der Volkswagen nøyde seg med noen diskrete forkrommede lister rundt vinduer, kjørte Chrysler-konsernet på med krom også på selve dørstoplene.

3. Den hvite Peugeot 404-en hjelper oss ikke nevneverdig i tidsbestemmelsen, men den er veldig fin!


I øvre venstre kant ser vi følgende:

Bodoe 1982 Ovre Hoyre_1

1. Til høyre for den hvite Renault 4-en står to røde biler. Den borterste av disse vekker litt oppmerksomhet. Dette er mest sannsynlig en Mitsubishi Galant stasjonsvogn, eller Colt Galant som den het i Norge før 1978. Dette er i så fall tredje generasjon Galant som ble lansert i Japan i 1977. Men den kom nok mye senere til Norge, siden forrige generasjon Galant ble solgt så sent som i 1978 her til lands. Men hvor mye senere?

2. Til venstre ser vi en flott rød Mazda 1500 stasjonsvogn (tegnet av Giorgetto Giugiaro!). Over denne ser vi en brun Talbot 1307 med karakteristiske lyse fangere og krommede dørstolper. Lenger oppe i rekken på motsatt side (med snuten vendt andre veien) ser vi også en sølvfarget Golf MK1 over en blå Boble. Dette sier oss heller ingen ting siden Golf var med oss gjennom hele halvdel av syttitallet.

3. Dette er en svært interessant og fargerik rekke av biler. Til høyre ser vi en grønn Fiat 127, fulgt av en sennepsgul Honda N600. Den hvite bilen over Hondaen lurte jeg litt på, men jeg tror dette må være en Hillman Hunter. Over denne igjen ser vi en velutstyrt Citroën GS Pallas med vinyltak og det hele.

4. Bak den grønne Renault 16-en ser vi en rød Mazda 929 stasjonsvogn. Dette er den sterkeste indikatoren på at bildet sannsynligvis er tatt rundt 1979 eller like etter. Denne modellen kom til Norge sent i det siste året på syttitallet.


Og til slutt, nederst til venstre…

Bodoe 1982 Nedre Hoyre_1

1. Til høyre står en oransje Chevrolet Camaro fra tidlig syttitall – parkeringsplassens grommeste bil? Det er likevel ikke denne jeg lurer mest på her; dte er den grønne kombikupeen like over. I diskusjonen på Facebook ble det antatt at dette var en Volkswagen Scirocco, men det stemmer nok ikke. Etter å ha fått tak i den høyoppløselige varianten, kan vi nå se at dette faktisk er en Volvo 343. Hvorfor? Volkswagen Scirocco hadde ikke tykk kromlist rundt bakruten, samt plastdetaljer bak C-stolpen. Denne er nok svensk. 343 kom i 1976, bare to år etter Scirocco. Uten noen sammenligning for øvrig.

2. Her er det lett å se nøyaktig hvor mye større en amerikansk fullsize-bil er i forhold til sine europeiske motparter. Jeg er ingen amcar-ekspert, men jeg tror det grønne flaket med sort vinyltak må være en Pontiac Catalina fra slutten av sekstitallet. Den oransje Taunusen ovenfor ser ut som en liten Kadett i forhold…

3. Den oransje Bobla vekker oppsikt rent fargemessig, men er dessverre den dårligste tidsindikatoren vi kan se etter. Den lange Bobla var tilgjengelig fra 1971, dette er nok en 1973/74-modell. Mercedesen over er av W114/115-karosseri, en såkalt strek-åtte. Den hadde også vært med oss i mange år allerede.

Så hva er dommen?

Her finner jeg ingen bevis for at bildet er tatt senere enn 1980. På Facebook-gruppen mente noen at de så kvadratiske frontlykter på Volvo 240-ene, men nå som oppløsningen på bildet er forbedret, kan vi se at de faktisk var runde – altså fra før 1979. Det ble også sagt at en Datsun Cherry N10 var å se i bildet (tilgjengelig fra rundt 1980), men denne har jeg ikke greid å finne.

De beste indikatorene er: Audi 80 (fra 1978), Chevrolet Malibu (1978-1979) og en Mazda 929 stasjonsvogn (rundt 1979). Siden det er store hauger av smeltet snø rundt parkeringsplassen, er det sannsynlig at bildet er tatt på våren en gang. Og siden det er flere bilmodeller som kan stamme fra 1979, vil jeg tro at bildet er tatt våren 1980.

Er du enig? Kjør debatt i kommentarfeltet!

19 thoughts on “158 fargerike biler – men når er bildet tatt?

  1. Artige bilder og interessant post! Kan dessverre ikke hjelpe med mer sikker tidfesting, men klarer ikke å dy meg for å kommentere at den sennepsgule ved siden av en grønn Fiat 127 ser ut som en Morris Mini, ikke en Honda N600 som du skriver (synes best på nederste bilde). Takker samtidig for en super blogg 🙂

    Lik

  2. Den røde stasjonsvognen som blir beskrevet som Mazda 929 tror jeg er en Datsun 180B stasjonsvogn (1973-76)

    Lik

  3. Jeg tror ikke den grønne amerikaneren er en sekstitalls Pontiac. Jeg synes mer det ser ut som en fullsize Ford fra tidlig 1970-tall.

    Lik

  4. Den røde stasjonsvogna som blir beskrevet som Mazda 929 fra 79,er nok en Datsun 180B…så er noe eldre enn 79.

    Lik

  5. tipper 1978 kan ikke se noen volvo fra 79. De hadde firkantede lykter fram til 1981 da de store lyktene kom mener ford escort hadde det samme

    Lik

  6. Jeg sliter med å se at den røde stasjonsvognen til høyre i bildet er en Mazda 929. Proposjonene minner mer om en Datsun 180B. Jeg er heller ikke overbevist om at den sølvfarga sedanen nede til venstre på bilde 1 er en Audi 80. Lyktene virker for lave. Den røde amerikaneren med hvitt tak, kan det være en Malibu som kom i 1978? Den virker litt for «rett» i fronten til å være en Aspen

    Lik

  7. Ingen som legger merke til Ford Granada en i gull? 1979 > 1985 mest sannsynlig våren 1980 ja !!

    Lik

  8. Jeg tenkte også 1980:) Bare en liten ting. Den sølvgrå «Golfen» ser ut som en Polo eller Audi 50.

    Lik

  9. Tror nok en av Volvo 240’ene har kvadratiske frontlys som kom i 1979. Den har også en spesiell rødfarge du ikke fikk i 1978.
    Men skjerpings guttær! Er det ingen som har sett bilen som kan datere dette bildet nesten ned til eksakt måned og i hvert fall årstall?
    Svaret er mars/april 1981! (Hvis bildet er tatt på våren)
    Og det er den omtalte grønne Volvo 343n som er beviset!
    Det går ganske tydelig frem at den har de lange fangerne som går helt frem til hjullbuene. Dette skiftet skjedde i September 80, på det som ble lansert som 81 modellen.
    (Hadde jeg hatt den høyoppløslige versjonen skulle jeg tatt dato og klokkeslett også)
    PS! Ser man ikke forskjell på 343 og Scirocco, eller 929 og 180B så er man jo nærmest snøblind….
    Og ganske riktig; det er en Mazda1200/1300 stasjonsvogn.
    Dessuten ser jeg ingen Audi 80 på bildet. Audi 100 B2 kom i 77.
    Ford Granada MKII Serie2 kom høsten 81, og det er ingen slike her. Taunus Bravo kom vel også høsten 81, og jeg ser ingen.
    Så teoretisk sett kan bildet også være tatt våren 82, men det mangler flere andre indikatorer på det. Som f.eks. Passat B2.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s