
Foto: Per C. Foss
Det er ikke hver dag du får sjansen til å kjøpe en flott Opel Commodore av aller første årgang. Enda sjeldnere er det at en slik skatt er tilgjengelig til en fornuftig pris. Dagens lykkepille er et regelrett kupp for den Opel-frelste som ikke er fremmed for å handle sin egen julepresang…
Etter å ha tilbudt Opel Rekord med en 2,6-liters rekkesekser som toppmodell siden 1964, ble det etter hvert besluttet å skille ut den sekssylindrede varianten som en egen modell. Denne var basert på Rekord C og ble presentert i 1967 med det tøffe navnet Commodore.
Fra lansering var den tilgjengelig med 2,2- eller 2,5-liters sekser, med 95 eller 115 hk. Dette var mye i en bil i denne klassen på slutten av 60-tallet, men allerede samme år ble det tilbydt en sportsmodell kalt GS. Denne fikk dobbel forgasser i stedet for 2,5-literens singelvariant, noe som økte effekten til 130 hk.
Dagens lykkepille er en «vanlig» 2,5-liter, men GS-forgasser følger med for den som ønsker ekstra piff. Ellers er dette en nokså spesiell bil i seg selv; den ble tatt inn til Norge fra Tyskland i 1971 og står fortsatt registrert på firmaet «Mekanisk Service» – noe den har gjort i over 40 år.
Den ble avskiltet i 1981 og har stått lagret i påvente av restaurering siden den gang. Nå er den endelig tilbake på veien med fersk EU-godkjenning og mange flotte turer i vente. Kanskje med deg bak rattet? Alt du trenger for å sikre deg denne skatten, er 48 000 kroner. Den prisen ser jeg liten grunn til å krangle på. Kjenner jeg Opel-fansen rett, er vel bilen borte fra nettet allerede før jeg setter siste punktum i denne artikkelen…
En slik bil skulle jeg ha i garagen.
LikerLiker