Dagens lykkepille: Citroën DS

Citroen DS_1

Foto: Refrance AS

Det finnes ikke noe bedre eksempel på franskmennenes fantastiske innovasjon enn Citroën DS. Den var minst like revolusjonerende som forgjengeren Traction Avant og lysår foran samtlige konkurrenter. Nå står et flott norsksolgt eksemplar til salgs med en særdeles tiltrekkende pris…

Citroen DS_5

Foto: Refrance AS

Det er ikke rart at Citroën ventet så lenge med å produsere en erstatter til luksusvognen Traction Avant. Det hadde tatt 20 år, to årtier der resten av konkurrentene jobbet hardt for å nærme seg Citroëns vanvittige forsprang på teknikkfronten. Det må ha vært svært demotiverende for rivalene, som på midten av 50-tallet endelig greide å sope sammen noe som kunne minne om en utfordring til Traction Avant. For da slapp Citroën sin neste bombe: En modell som andre produsenter enda ikke har greid å matche den dag i dag.

Citroen DS Reklame_1

Foto: Pressebilde, Citroën

Bilen ble kalt DS – uttalt «Déessee» på fransk, som betyr «gudinne». Dette var en hypermoderne bil – ikke bare på 50-tallet, men til og med i dag – med servostyring, hydropneumatisk fjæring med justerbar høyde, skivebremser og halvautomatisk girkasse. Alt styrt av et sentralt hydraulisk system.

Citroen DS Interior_4

Foto: Pressebilde, Citroën

I tillegg hadde bilen et design som verden aldri noen sinne hadde – eller har – sett maken til: Et design som skulle definere Citroën i mange tiår etter. DS var heller ingen billig bil – i 1958 kostet den 25 800 kroner, like mye som en Mercedes 190. Dette hindret også modellen i å bli en storselger internasjonalt.

Citroen DS Reklame_5

Foto: Pressebilde, Citroën

For å gjøre bilen mer tilgjengelig, bestemte Citroën seg for å tilby en enklere innstegsmodell som de kalte ID. Dette var en god idé, noe som navnet gjenspeiler. Med litt lavere effekt, uten servostyring og med vanlig manuell girkasse ble prisen langt hyggeligere: I 1961 kostet en ID 19 De Luxe 24 900 kroner, mot DS19s prislapp på 33 500.

Citroen DS_3

Foto: Refrance AS

Citroen DS_6

Foto: Refrance AS

Det hersker ofte forvirring rundt modellene ID og DS. Dagens lykkepille er annonsert som en ID/DS og står oppgitt som en ID 19 hos Biltilsynet. Etter en telefonsamtale med selger kommer det fram at bilen er bygget om fra en ID19 til en DS21. Han opplyser også at bilen har servostyring, noe som indikerer at også dette er satt inn i etterkant siden ID aldri ble levert standard med dette.

Citroen DS Reklame_10

Foto: Pressebilde, Citroën

En rekke detaljer fra luksus-utgaven Pallas er også på plass. Selger opplyser at bilen ikke er i utstillingsstand, men er etter det jeg kan dømme i god brukkstand. Prislappen er satt til 69 000 kroner, noe jeg ikke ser noen grunn til å klage på. Med hydropneumatisk fjæring, 21-motoren og det spektakulære designet er dette utvilsomt mye bil for pengene.

Citroen DS_2

Foto: Refrance AS

Citroen DS Reklame_2

Foto: Pressebilde, Citroën

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s