
Foto: Viktor Petersen
En Mercedes av 123-typen er en av de klart mest anvendelige veteranbilene på markedet. Hvis du finner en pen stasjonsvogn med lite rust, har du en praktisk hverdagsbil med stil, kjøreegenskaper og komfort i toppklasse. Finner du en med 250-motoren, får du gode ytelser også.
Det er akkurat en sånn som står til salgs i disse dager. Kilometerstanden ligger rundt en kvart million; barnemat til å være en slik bil. Selger opplyser at den har original lakk og ingen rustangrep av betydning. Prislappen på 35 000 kroner er det derfor absolutt ingenting å si på.
Mange hevder at Mercedes W123 er verdens beste bil noensinne. Den er driftssikker og pålitelig, oser kvalitet fra hver eneste skrue og bolt og har kjøreegenskaper og komfort som tåler sammenligning med dagens biler. Både coupé-, sedan- og stasjonsvogn-utgavene er svært ettertraktede objekter på dagens bruktmarked.
Mens mange samlere gjerne sikter seg inn på coupé- og sedanvariantene, går stasjonsvognene gjerne litt under radaren. Disse dukker derfor opp nå og da med særdeles trivelige prislapper og fremstår som ekstremt mye bil for pengene. Dagens lykkepille er i tillegg utstyrt med den deilige rekkesekseren som yter 129 hk.
Siden motoren har to ekstra sylindre å mate, drikker den også litt mer bensin enn sine firesylindrede brødre. Men ikke så forferdelig mye mer. Det er en svært liten pris å betale for å få den herlige sekserlyden og det ekstra dreiemomentet. En annen fordel er at motoren alltid går med lav belastning, noe som gjør den allerede lave sannsynligheten for motorproblemer enda mindre.
Interiøret har blitt byttet på et tidspunkt og setene er hentet fra en senere årsmodell. Det er det likevel bare de færreste som bryr seg om; resten av bilen er hundre prosent autentisk. Og ikke minst svært elegant. Dette er en aldeles fortreffelig evighetsmaskin som fortsatt har mange år på veien foran seg.