Dagens lykkepille: Land Rover Serie 1

Land Rover Serie 1_2

Foto: Ole Petter Storholt

Det er ikke tilfeldig at Land Rover har blitt dyrket av en trofast tilhengerskare i over 60 år. Ingen andre bilmerker kan vise til en så høy andel kjørende eksemplarer: De nekter rett og slett å dø! Den første serien kom allerede i 1948 og noen av disse fant veien til Norge, sånn som denne.

Land Rover Serie 1_4

Foto: Ole Petter Storholt

Land Roveren er jo på sett og vis et landbrukskjøretøy. Den er ikke raffinert på noen som helst måte, bortsett fra enkelheten. Den er særdeles ukomplisert, og der ligger også både styrken og sjarmen. Tanken er genial: Sett et rustfritt aluminiumskarosseri oppå en solid stålramme, utstyr den med en enkel og pålitelig motor, gi den firehjulstrekk og akkurat nok komfort til at folk orker å sitte i den, og vips – en legende er født.

Land Rover Serie 1 Reklame_1

Foto: Faksimile, Land Rover-reklame

Den første serien ble produsert fra 1948 til 1958 og ble levert i to forskjellige størrelser – lang og kort. Land Rovere blir inndelt etter hjulbaselengde, målt i tommer. Den korte var i utgangspunktet 80 tommer mellom hjulene, mens den store var 107. Disse vokste til henholdsvis 88 og 109 tommer fra 1957-modellen.

Land Rover Serie 1 Reklame_4

Foto: Faksimile, Land Rover-reklame

Serie II gikk fra 1958 til 1971 mens Serie III ble produsert helt til 1985. Da fikk modellen en durabelig oppgradering og ble omdøpt til Defender, en modell du fortsatt kan gå og kjøpe den dag i dag. Du finner den bunnsolide sliteren i grisgrendte strøk over hele verden, fra Europa, Australia og Afrika til Asia, USA og samtlige arktiske strøk. Der det tradisjonelt sett er vanskelig å ha bil, drives Land Roveren.

Land Rover Serie 1_1

Foto: Ole Petter Storholt

Land Rover Serie 1_7

Foto: Ole Petter Storholt

Derfor var det ikke helt tilfeldig at Rana Gruber i Nordland valgte akkurat denne bilen som persontransportkjøretøy rundt på anleggsområdene. I 1956 var det langt mellom de farbare veiene på området. De få veiene som fantes, var dårlige. Resten var som ulendt terreng å regne. Noe Land Roveren trivdes godt i fra første stund.

Land Rover Serie 1_5

Foto: Ole Petter Storholt

Land Rover Serie 1_8

Foto: Ole Petter Storholt

Etter å ha fullført tjenesten på gruveanlegget i Rana, havnet bilen etter hvert sørpå. Nå har den blitt solgt til en Land Rover-entusiast på østlandet, som garantert kommer til å trives bak rattet på den rudimentære farkosten. Dette er en sjeldent velholdt Serie 1 som fungerer like fint i dag som den gjorde i 1956. Det sier litt om hvor genialt enkel den er å holde i drift. Det ryktes at Land Rover er bilen med høyest overlevelsesrate i verden. Noe jeg lett kan tro på.

Land Rover Serie 1_3

Foto: Ole Petter Storholt

Land Rover Serie 1 Reklame_3

Foto: Faksimile, Land Rover-reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s