Dagens lykkepille: Buick Super Riviera

Buick Riviera_1

Foto: Bjørn Hoftvedt

Dette beistet av en bil kom til Norge i 1953, året etter at den ble solgt ny i USA. Den gikk mange år i Bærum som direktørbil, før den etter hvert tok en gedigen klassereise og endte opp som russebil på 70-tallet. Så begynte liv nummer to… Dette er en særdeles historierik vogn.

Buick Riviera Reklame_6

Foto: Faksimile, Buick-brosjyre

Buicks modellrekke på begynnelsen av 50-tallet besto av tre digre og svært like biler: Buick Special, Buick Super og Buick Roadmaster. På den tiden ble Riviera-navnet brukt på karosserivarianten uten B-stolper, noe som gjorde at det fantes både Buick Super Riviera og Buick Roadmaster Riviera. Den største forskjellen på Riviera-utgavene i forhold til standard Super og Roadmaster, var en noe kortere hjulbase i tillegg til mer standardutstyr.

Buick Riviera Reklame_4

Foto: Faksimile, Buick-brosjyre

Buick brukte noen ganske ålreite motorer på denne tiden. Åtte sylindre på rad og rekke med overliggende ventiler var et svært attraktivt konsept som hadde overlevd helt siden tredvetallet. Den såkalte Fireball-motoren maler på 400 omdreininger på tomgang, noe som gjør maskinen svært stillegående og likevel fleksibel.

Buick Riviera_7

Foto: Faksimile, Buick-brosjyre / Bjørn Hoftvedt

Det ble solgt over 300 000 Buick-eksemplarer i 1952, derav 55 400 av varianten du ser på bildene, den såkalte 56R – koden for todørs Super RIviera. Etter å ha rullet ut av fabrikken enten i Flint, Michigan eller en av de mange andre GM-fabrikkene i USA på denne tiden (Kansas, California, Delaware, Georgia, Massachusetts og New Jersey hadde alle Buick-produserende GM-fabrikker), ble altså en av disse solgt videre til det lille, kalde landet nord i Europa.

Buick Riviera_5

Foto: Bjørn Hoftvedt

Den landet på norsk jord en gang i 1953 og ble registrert sent i 1954. Ifølge selger gikk den som direktørbil i Bærum på femtitallet, noe vi vil si bilen egner seg svært godt til. Bare se for dere det norske trafikkbildet på denne tiden, med en håndfull mellomkrigsbiler, østblokk-karjoler og noen få briter og svensker, og så kommer denne stasvogna glidende forbi…

Buick Riviera_3

Foto: Bjørn Hoftvedt

Buick Riviera_8

Foto: Bjørn Hoftvedt

Dessverre foretok bilen en negativ klassereise etter et par tiår på norske veier. På syttitallet tjente den et år som russebil før den heldigvis ble reddet av en bilmekaniker. Han var visstnok vognmaker av den gode, gamle sorten som jobbet på et bussverksted i Horten. Med ekte bilkunnskap i ryggsekken satte han i gang med å få Buicken til å skinne som aldri før. Den fikk et fargebytte fra den originale to-tone grønn (og ikke minst rullemalt rødfarge fra russetiden) til den sorte fargen du ser på bildene.

Buick Riviera_10

Foto: Faksimile, Buick-brosjyre / Bjørn Hoftvedt

Buick Riviera_13

Foto: Faksimile, Buick-brosjyre / Bjørn Hoftvedt

Denne lakken har bilen den dag i dag, i tillegg til at Fireball-åtteren er urørt siden overhalingen i 1977. Selgeren forteller at den ikke bruker verken olje og vann og viser ikke tegn til svetting en gang. Nå står den og venter på en ny eier som kan ta over denne digre, flotte direktørvogna og gi den mange nye år på veien.

Buick Riviera_12

Foto: Bjørn Hoftvedt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s