På denne siden er det mye fokus på urørte originalbiler. Betyr det at ombygde kjøretøy ikke skal få oppmerksomhet? På ingen måte. Når jeg snubler over herligheter som dette, må vi helt åpenbart snakke om vellykkede, frekke ombygde morovogner. Hva med en heftig Gordini-replika?
Her i Norge var det spesielt «Spydeberg-Ekspressen» John Unnerud som skulle gjøre R8 Gordini kjent. Han kjørte til sammen tre forskjellige eksemplarer til hele 29 førsteplasser mellom 1965 og 1968. I 1967 og 1968 ble det faktisk totalseier i Rally-NM bak rattet på en blå R8 Gordini.
Det er ingen tvil om at Unnerud var en talentfull sjåfør med total mangel på dødsrespekt, men han hadde åpenbart et svært riktig verktøy også. I den siste varianten kalt R1135 (med 1,3-liters motor) hadde Gordinien hele 104 hk fordelt på 820 kilo fra fabrikk. I løpssammenheng skremte de nok adskillig flere gamper ut av stussen.
Dagens lykkepille er som tidligere nevnt ikke en original Gordini, men en replika. Det trenger likevel ikke bety at bilen er noe mindre morsom å kjøre. Tvert imot..! Her er det brukt mye riktige deler, blant annet en Renault 1600-motor som nå yter 120 hk. Med tanke på at bilen bare veier 800 kilo, betyr det vært friske ytelser.
Basisen er en 1969-modell Renault 8, og ombyggingsjobben bærer preg av å ha vært gjort skikkelig, med tøffe Cosmic-felger, strømbryter på utsiden og det hele. Er du en ihuga original-fantast som drømmer om en prikkfri Gordini, må du nok likevel se videre. Da må du også belage deg på å i alle fall doble prislappen i forhold til det selgeren ber om her.
Hvis du derimot er ute etter en tidsriktig, rampete og utrolig tøff morobil som også kan brukes i det daglige, har du et godt utgangspunkt her. Bare se for deg å dukke opp på butikken i sentrum med denne og lempe inn helgeshoppingen i bagasjerommet foran, før du freser av gårde… Ja takk!