Dagens lykkepille: Volkswagen Golf MK1

Volkswagen Golf_2

Foto: Thomas Hagen

Hvordan hadde Volkswagen sett ut i dag hvis de ikke hadde presentert modellen Golf i 1974? Det kan godt hende firmaet ikke hadde eksistert i det hele tatt. I stedet ga de oss en av de viktigste bilmodellene noensinne. I dag er disse første Golfene et særdeles trivelig bekjentskap.

Volkswagen Golf_1

Foto: Thomas Hagen

Ved inngangen av syttitallet hadde Volkswagen begynt å småsvette litt. Boble-salget var i ferd med å svikte og en tydelig erstatter kunne ikke oppdrives med det første. Ikke så rart siden firmaet hadde blitt hekkmotor-spesialister i en verden som skrek etter frontmotoriserte og helst også forhjulsdrevne kompaktbiler.

Volkswagen Golf MK1 Reklame_2

Foto: Faksimile, Volkswagen-brosjyre

Den enes død, den andres brød, heter det. I bilhistorisk sammenheng er dette særdeles relevant. Merkene Auto Union og NSU ble slukt av Volkswagen på sekstitallet, produsenter som begge hadde spesialisert seg på frontmotoriserte, forhjulsrevne biler. Auto Union hadde gjort dette helt siden begynnelsen av tredvetallet og NSU hadde nylig presentert den forhjulsdrevne framtidsbilen Ro 80.

Volkswagen Golf MK1 Brosjyre_2

Foto: Faksimile, Volkswagen-brosjyre

Volkswagen Golf MK1 Brosjyre_1

Foto: Faksimile, Volkswagen-brosjyre

Med disse firmaenes erfaringer i ryggsekken ble Volkswagen ledet inn på riktig kurs. Først med de tidlige Audi-modellene, så med modellen Passat. Men det var ikke før Golf ble presentert i 1974 at firmaets økonomer kunne vise optimisme igjen. Folket jublet over den nye modellen som til tross for å ikke bli like populær som Bobla, likevel kan sies å ha ført kompaktbilsegmentet inn i fremtiden.

Volkswagen Golf_5

Foto: Thomas Hagen

Volkswagen Golf_6

Foto: Thomas Hagen

Dagens lykkepille er en av de siste MK1-utgavene som ble bygget før erstatteren kom i 1983. Noen få kosmetiske detaljer skiller disse sene MK1-bilene fra de tidlige; større baklykter, andre støtfangere og oppgradert interiør. Men totalpakken er uendret – dette er fortsatt det samme harmoniske designet som Giorgetto Giugiaro tegnet tidlig på 70-tallet.

Volkswagen Golf_4

Foto: Thomas Hagen

Volkswagen Golf_7

Foto: Thomas Hagen

Bilen på bildene har gått litt over 150 000 kilometer, alle i en og samme familie. Med automatkasse vil den kanskje ikke tilby den sportsligste kjøreopplevelsen, men vi vet med erfaring at også disse kan være artige på veien. Prislappen er satt til 23 000 kroner, noe jeg vil påstå er et kupp for en bil i denne tilstanden. Hvis du ønsker å dyrke Golf-entusiasmen, er dette en særdeles gunstig inngangsbillett..!

Volkswagen Golf_3

Foto: Thomas Hagen

Golf Reklame Norge_2

Foto: Faksimile, norsk Volkswagen-reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s