
Foto: Thomas Hagen
Hvordan hadde Volkswagen sett ut i dag hvis de ikke hadde presentert modellen Golf i 1974? Det kan godt hende firmaet ikke hadde eksistert i det hele tatt. I stedet ga de oss en av de viktigste bilmodellene noensinne. I dag er disse første Golfene et særdeles trivelig bekjentskap.
Ved inngangen av syttitallet hadde Volkswagen begynt å småsvette litt. Boble-salget var i ferd med å svikte og en tydelig erstatter kunne ikke oppdrives med det første. Ikke så rart siden firmaet hadde blitt hekkmotor-spesialister i en verden som skrek etter frontmotoriserte og helst også forhjulsdrevne kompaktbiler.
Den enes død, den andres brød, heter det. I bilhistorisk sammenheng er dette særdeles relevant. Merkene Auto Union og NSU ble slukt av Volkswagen på sekstitallet, produsenter som begge hadde spesialisert seg på frontmotoriserte, forhjulsrevne biler. Auto Union hadde gjort dette helt siden begynnelsen av tredvetallet og NSU hadde nylig presentert den forhjulsdrevne framtidsbilen Ro 80.
Med disse firmaenes erfaringer i ryggsekken ble Volkswagen ledet inn på riktig kurs. Først med de tidlige Audi-modellene, så med modellen Passat. Men det var ikke før Golf ble presentert i 1974 at firmaets økonomer kunne vise optimisme igjen. Folket jublet over den nye modellen som til tross for å ikke bli like populær som Bobla, likevel kan sies å ha ført kompaktbilsegmentet inn i fremtiden.
Dagens lykkepille er en av de siste MK1-utgavene som ble bygget før erstatteren kom i 1983. Noen få kosmetiske detaljer skiller disse sene MK1-bilene fra de tidlige; større baklykter, andre støtfangere og oppgradert interiør. Men totalpakken er uendret – dette er fortsatt det samme harmoniske designet som Giorgetto Giugiaro tegnet tidlig på 70-tallet.
Bilen på bildene har gått litt over 150 000 kilometer, alle i en og samme familie. Med automatkasse vil den kanskje ikke tilby den sportsligste kjøreopplevelsen, men vi vet med erfaring at også disse kan være artige på veien. Prislappen er satt til 23 000 kroner, noe jeg vil påstå er et kupp for en bil i denne tilstanden. Hvis du ønsker å dyrke Golf-entusiasmen, er dette en særdeles gunstig inngangsbillett..!