
Foto: Leidulv Aasen
Dette er ikke en vanlig lykkepille-reportasje, men mer en hjertefølt appell til alle veteranbil-entusiaster. I Jostedalen på vestlandet står denne flotte norsksolgte Peugeot 404-en og skriker etter ny eier, med en prislapp på bare 15 000 kroner. Her må noen ta affære!
Grunnen til at selgeren har satt denne lave prisen, er denne: Han mangler et sted å oppbevare bilen og vil helst ikke se at vær, vind og salt begynner å tære på denne skatten. Han ser, som mange oss andre, at dette er en kulturskatt som bør tas vare på. Og for en skatt han stitter på..!
Bilen det er snakk om, er en hvit Peugeot 404 fra 1967 – en av bilverdenens aller første virkelige «evighetsmaskiner». Forgjengeren 403 hadde allerede vist hva Peugeot var gode for, og i 1960 var det klart for en ny modell. 404 skulle den hete, men det var ikke snakk om en erstatningsmodell – i alle fall ikke med det første. 404 skulle være et større og dyrere alternativ til 403 og de to modellene ble solgt side om side i seks år.

Foto: Faksimile, Peugeot-reklame
Det var umiddelbart tydelig at Peugeot hadde gjort hjemmeleksa si da de presenterte 404. Til og med den dag i dag står den som en bauta i bilhistorien som en av de mest pålitelige konstruksjonene som har kommet ut av et samlebånd. Derfor ble bilene umåtelig populære i Afrika, hvor de tålte både drepende varme og bitende kulde i samme håndvending.
Bilen er en perfekt kombinasjon av fransk «over-engineering» da dette var i sin absolutte storperiode, og italiensk design. Linjene er signert selveste Pininfarina, som også tegnet forgjengeren 403 og en hel bråte senere Peugeot-er med tilsvarende stil og klasse.
En artig detalj ved Peugeot 404, er at den i likhet med sin forgjenger byr på mange smarte løsninger i interiøret. En av disse er muligheten for å folde ned forseteryggene fullstendig, slik at interiøret kan fungere som en provisorisk seng. Jeg vil ikke driste meg til å kalle 404 for en campingbil, men en liten høneblund burde den være helt ideell til.
På denne tiden var Peugeot et dyrere og mer eksklusivt merke enn det er i dag, litt som Citroën også var. Derfor var han nok stolt, personen som gikk til forhandleren et sted på vestlandet i 1967 og la 28 500 kroner på bordet – en betydelig sum på den tiden, omtrent det samme som en Volvo Amazon Sport kostet.
Og hva koster en original Amazon Sport i dag? Avhengig av tilstand ligger de gjerne mellom 50 000 og 100 000 kroner. Mens denne 404-en kan bli din for skarve 15 tusenlapper, ferdig EU-godkjent og alt. En gibort-pris som betinger at du som kjøper den vet at du nå vil eie et stykke norsk historie, som du bør ta godt vare på. Ellers blir en kar i Jostedalen lei seg. Og en skribent på et veteranbilnettsted. Og det vil vi ikke, vil vi vel?