Dagens lykkepille: Peugeot 404

Peugeot 404_2

Foto: Leidulv Aasen

Dette er ikke en vanlig lykkepille-reportasje, men mer en hjertefølt appell til alle veteranbil-entusiaster. I Jostedalen på vestlandet står denne flotte norsksolgte Peugeot 404-en og skriker etter ny eier, med en prislapp på bare 15 000 kroner. Her må noen ta affære!

Peugeot 404_1

Foto: Leidulv Aasen

Grunnen til at selgeren har satt denne lave prisen, er denne: Han mangler et sted å oppbevare bilen og vil helst ikke se at vær, vind og salt begynner å tære på denne skatten. Han ser, som mange oss andre, at dette er en kulturskatt som bør tas vare på. Og for en skatt han stitter på..!

Peugeot 404_5

Foto: Leidulv Aasen

Bilen det er snakk om, er en hvit Peugeot 404 fra 1967 – en av bilverdenens aller første virkelige «evighetsmaskiner». Forgjengeren 403 hadde allerede vist hva Peugeot var gode for, og i 1960 var det klart for en ny modell. 404 skulle den hete, men det var ikke snakk om en erstatningsmodell – i alle fall ikke med det første. 404 skulle være et større og dyrere alternativ til 403 og de to modellene ble solgt side om side i seks år.

Peugeot 404_Reklame_1

Foto: Faksimile, Peugeot-reklame

Det var umiddelbart tydelig at Peugeot hadde gjort hjemmeleksa si da de presenterte 404. Til og med den dag i dag står den som en bauta i bilhistorien som en av de mest pålitelige konstruksjonene som har kommet ut av et samlebånd. Derfor ble bilene umåtelig populære i Afrika, hvor de tålte både drepende varme og bitende kulde i samme håndvending.

Peugeot 404_Brosjyre_2

Foto: Faksimile, Peugeot-reklame

Bilen er en perfekt kombinasjon av fransk «over-engineering» da dette var i sin absolutte storperiode, og italiensk design. Linjene er signert selveste Pininfarina, som også tegnet forgjengeren 403 og en hel bråte senere Peugeot-er med tilsvarende stil og klasse.

Peugeot 404_Brosjyre_4

Foto: Faksimile, Peugeot-reklame

En artig detalj ved Peugeot 404, er at den i likhet med sin forgjenger byr på mange smarte løsninger i interiøret. En av disse er muligheten for å folde ned forseteryggene fullstendig, slik at interiøret kan fungere som en provisorisk seng. Jeg vil ikke driste meg til å kalle 404 for en campingbil, men en liten høneblund burde den være helt ideell til.

Peugeot 404_7

Foto: Leidulv Aasen

På denne tiden var Peugeot et dyrere og mer eksklusivt merke enn det er i dag, litt som Citroën også var. Derfor var han nok stolt, personen som gikk til forhandleren et sted på vestlandet i 1967 og la 28 500 kroner på bordet – en betydelig sum på den tiden, omtrent det samme som en Volvo Amazon Sport kostet.

Peugeot 404_3

Foto: Leidulv Aasen

Og hva koster en original Amazon Sport i dag? Avhengig av tilstand ligger de gjerne mellom 50 000 og 100 000 kroner. Mens denne 404-en kan bli din for skarve 15 tusenlapper, ferdig EU-godkjent og alt. En gibort-pris som betinger at du som kjøper den vet at du nå vil eie et stykke norsk historie, som du bør ta godt vare på. Ellers blir en kar i Jostedalen lei seg. Og en skribent på et veteranbilnettsted. Og det vil vi ikke, vil vi vel?

Peugeot 404_6

Foto: Leidulv Aasen

Peugeot Reklame Norge_1

Foto: Faksimile, norsk Peugeot-reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s