
Hvilken Ford-modell skjuler seg under duken, mon tro? Foto: Stein Inge Stølen
Å være turist i egen by er noe jeg oppfordrer alle til å prøve innimellom. Som innflytta Oslo-beboer liker jeg å gjøre meg kjent med nye bydeler. Men det er et sted jeg stadig kommer tilbake til, og det er Kampen. Her er nemlig bestanden av entusiastbiler unormalt høy. Bli med på safari!
En skulle tro at det ville skorte på gamle entusiastkjøretøy i november. Hvis en skal bruke biologiske metaforer så kan en vel si at entusiastbilen er et kresent dyr som trives best i varme, tørre klimaer og foretrekker å tilbringe vinteren i dvale, helst i et hi med fast gulv og port. Men akkurat som skilpaddene på Galapagos har utviklet sine egne spesielle egenskaper, lever også bilparken i Oslo sitt helt eget liv.
Det finnes intet bedre eksempel på dette enn i bydelen Kampen. Dette geografiske området er på ingen måte stort; det ligger på en knaus mellom Ensjø, Tøyen, Vålerenga og Galgeberg og strekker seg bare over en knapp kvadratkilometer. Likevel har Kampen en veldig spesiell plass i Oslos historie. På 1920-tallet var den kjent som kommunistenes bydel, noe som gjorde seg utslag i kallenavnet «Petrograd». I dag er dette en av stedene i Oslo hvor bevaring av gamle bygninger står som sterkest. Det gir strøket et svært særegent preg, noe som kanskje også påvirker de som bor der.

En Camper på Kampen. Med ekstra sikkerhetsutstyr montert, et klistremerke som minner deg på å justere hodestøtten. Fiffig. Foto: Stein Inge Stølen
Siden Kampen er en flora av verneverdige bygninger, trekker den nok til seg innbyggere som setter pris på – og tar vare på – gamle ting. Det kan være en av grunnene til at snittalderen på Kampens bilpark er unormalt høy. Ikke fordi det står parkert mange gamle slitere, tvert imot – antallet moderne biler er helt gjennomsnittlig, kanskje til og med høyere enn på andre steder i Oslo øst.
Snittalderen blir derimot dratt ned av en svært høy andel gamle entusiastkjøretøy. Etter å ha besøkt bydelen en rekke ganger gjennom sommerhalvåret, bestemte jeg meg derfor å se om det samme gjelder på senhøsten. Med mobilkamera i hånden (dette var en spontantur og speilreflekskameraet lå hjemme, dessverre) bestemte jeg meg for å se hvor mange klassiske kjøretøy jeg kunne finne.
Det var ikke få! Her er høydepunktene…

En CX 25 GTi Turbo er et sjeldent syn. Denne er utstyrt med Alfa-felger for anledningen. Helt feil og likevel så rett, så rett. Foto: Stein Inge Stølen

Golf Cabrio er et snasent syn. Den perforerte bremseskiven på innsiden av bakfelgen er nok ikke helt autentisk… Foto: Stein Inge Stølen

Det bor nok en ekte Escort-entusiast på Kampen, eller kanskje er det flere? Jeg fant i alle fall først denne, tilsynelatende en original og relativt standard-utstyrt Escort MK3… Foto: Stein Inge Stølen

Så fant jeg denne et par kvartaler bortenfor. Kan dette være en ekte Escort MK3 Turbo? Foto: Stein Inge Stølen
God idé, og eit fint knippe bilar! Kampen er eit kjempefint område, men eg brukar å sjå mest på husa. Skal legge merke til bilane neste gong!
LikerLiker