Dagens lykkepille: BMW 315

BMW 315_1

Foto: Atle Simonsen

Denne utgaven av BMWs 3-serie er ganske unik: Den var kun tilgjengelig mellom 1981 og 1983 og senket den nye folkefavorittens prislapp betraktelig uten å miste de gode egenskapene som kjøreegenskaper og morofaktor. Hvorfor fortsatte de ikke å lage 315?

BMW 315_2

Foto: Atle Simonsen

Da den første 3-serien ble lansert i 1975, var det de som trodde at BMW ville prøve å distansere seg fra sin tidligere sportslihetstyrkende profil. Bilbransjen hadde ikke sin beste tid på midten av 70-tallet, med oljekrisen i OPEC-landene og stadig økende utslippskrav. Mange spådde de sportslige småbilenes snarlige død.

BMW E21 Brosjyre_1

Foto: Faksimile, BMW-brosjyre

BMW E21 Reklame_6

Foto: Pressebilde, BMW

Men BMW hadde ikke tenkt å gi opp så lett. Det ble i alle fall klinkende klart da nye 3-serie sto klar i 1975 – en bil med samme sportslige eleganse som sin storebror 5-serie, samtidig som den ikke kostet skjorta. Med en bred motorpalett som begynte med en 1,6-liter på 90 hk ble modellen tilgjengelig også for norske personbilkjøpere med gjennomsnittlig inntekt.

BMW E21 Reklame_1

Foto: Pressebilde, BMW

Først var det kun firesylindrede motorer på menyen. Men da utviklingen av BMWs nye rekkesekser var ferdig i 1977, fikk toppmodellen 320 (som tidligere måtte nøye seg med fire sylindre) en helt ny sang. I tillegg ble gromutgaven 323i presentert som flaggskipet på toppen.

BMW 315_4

Foto: Atle Simonsen

Nå ble det derimot et stort effekthull mellom 318 og 320, noe som gjorde at også disse motorene ble oppgradert. 316 fikk nå en 1,8-liters motor med mer dreiemoment og 318 fikk elektronisk innsprøytning og økte derfor effekten fra 90 hk til 100 hk. Effektspredelsen i modellrekken var nå veldig jevn og fin, med 90 hk, 100 hk, 105 hk (firesylindret 320i), 122 hk (sekssylindret 320) og toppmodellen med 143 hk.

BMW 315_8

Foto: Atle Simonsen

BMW 315_9

Foto: Atle Simonsen

BMW stå nå igjen med en 1,6-liters motor som ikke ble brukt i noen av modellene. Da fikk de en lys idé: Hva hvis vi senker effekten en smule og tilbyr en rimelig innstegsmodell under 316? Så sagt, så gjort: De monterte en annen forgasser som ga motoren en totaleffekt på 75 hk.

BMW 315_6

Foto: Atle Simonsen

Det høres kanskje ikke så mye ut, prestasjonstallene er heller ikke direkte imponerende: Null til hundre gikk unna på under 15 sekunder og toppfarten var på 154 km/t. Men hvis en husker på at bilen bare veier et tonn og at BMWs glimrende veiholdning kommer med på kjøpet, framstår dette som en skikkelig moroklump som kanskje krever hyppigere girskift, men fortsatt gir et smil om munnen på den som sitter bak rattet.

BMW 315_5

Foto: Atle Simonsen

Dagens lykkepille ble importert til Norge i 1988 og står nå til salgs for en svært overkommelig pengesum. Med på kjøpet får du stilige originale 15-tommers BBS-felger hentet fra toppmodellen 323i. (Disse kan byttes mot mer modellriktige 13-tommere for den som ønsker det.) Her er det mulig å skaffe seg en sjelden BMW som viser at begrepet «Freude am Fahren» på ingen måte trenger å være knyttet til høy effekt.

BMW 315_3

Foto: Atle Simonsen

BMW E21 Reklame_4

Foto: Pressebilde, BMW

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s