Dagens lykkepille: Morris Minor

Morris Minor_7

Foto: Eddie Fossum

Morris Minor var britenes svar på Bobla. Den ble introdusert på et tidspunkt da mellomklassen for alvor begynte å snuse på muligheten for å eie sin egen personbil, og Minor ble svaret for mange. En romslig, rimelig og generelt veldig trivelig bil som skulle glede folket i mange tiår.

Morris Minor_6

Foto: Eddie Fossum

Det er noe helt eget ved Morris Minor. Jeg synes den ser ut som om den har vært designet for barn. Ikke for at barn skal kunne kjøre den, så klart – men for at barn skal bli glad i den. Noe som ikke er vanskelig i det hele tatt. Den har morsomme, nesten overdrevne linjer – den ser på mange måter ut som en karikatur av datidens biler. Ikke på en dårlig måte, for utseendet er likevel merkelig harmonisk.

Morris Minor_2

Foto: Eddie Fossum

Morris Minor Reklame_6

Foto: Faksimile, Morris-reklame

Den ble svært populær i Norge også, kanskje først og fremst for kommersiell bruk. Bilen ble introdusert i 1948, en tid der myndighetene gjorde det vanskelig for nordmenn å kjøpe seg ny bil, selv om de hadde råd til det. En måtte søke om tillatelse, noe bare de færreste fikk. Men varebiler var en annen sak. På midten av femtitallet var det mulig å skaffe seg en Minor-basert varebil for bruk i næringssammenheng, noe som gjorde Morris-bilene til et kjent syn i Norge.

Morris Minor_3

Foto: Eddie Fossum

Morris Minor_5

Foto: Eddie Fossum

Til tross for restriksjonene ble det solgt flere hundre Morris Minor personbiler på femtitallet. En av disse er dagens lykkepille, en 1957-modell kjøpt ny av en postfullmektig på Skarnes. (Du måtte ha en sånn gjev tittel for å få innvilget kjøpetillatelsen…)

Exif_JPEG_PICTURE

Foto: Faksimile, Morris-reklame 

Morris Minor_8

Foto: Eddie Fossum

I dag er bilen omtrent i utstillingsstand, takket være nåværende eiers restaureringsarbeid. Han har sandblåst karosseriet, byttet absolutt alle deler som ikke holdt mål, deriblant skjermer, støtfangere, bremser, forstilling, eksosanlegg, komplett interiør, frontrute, alle hjullagre og clutch, i tillegg til å modifisere toppen slik at den tar imot blyfri bensin.

Morris Minor_10

Foto: Eddie Fossum

Morris Minor_12

Foto: Eddie Fossum

Kort fortalt: ALT er gjort med denne bilen, og alt er gjort riktig. Den ser helt lik ut som den gjorde da den forlot fabrikken. Dette er rett og slett en drøm for deg som har ventet på det rette Minor-eksemplaret: Selgeren ber om 50 000 kroner, noe som ikke på langt nær dekker selvkost og deler. Da er det desto viktigere at den nye eieren er en ekte entusiast som både har tenkt å ta vare på denne skatten, i tillegg til å bruke den ofte!

Autentiske biler med norsk historie fortjener nordmenn å se. Slå et slag for fellesskapet og kjøp en Morris Minor!

Morris Minor_1

Foto: Eddie Fossum

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s