
Foto: Eddie Fossum
Morris Minor var britenes svar på Bobla. Den ble introdusert på et tidspunkt da mellomklassen for alvor begynte å snuse på muligheten for å eie sin egen personbil, og Minor ble svaret for mange. En romslig, rimelig og generelt veldig trivelig bil som skulle glede folket i mange tiår.
Det er noe helt eget ved Morris Minor. Jeg synes den ser ut som om den har vært designet for barn. Ikke for at barn skal kunne kjøre den, så klart – men for at barn skal bli glad i den. Noe som ikke er vanskelig i det hele tatt. Den har morsomme, nesten overdrevne linjer – den ser på mange måter ut som en karikatur av datidens biler. Ikke på en dårlig måte, for utseendet er likevel merkelig harmonisk.
Den ble svært populær i Norge også, kanskje først og fremst for kommersiell bruk. Bilen ble introdusert i 1948, en tid der myndighetene gjorde det vanskelig for nordmenn å kjøpe seg ny bil, selv om de hadde råd til det. En måtte søke om tillatelse, noe bare de færreste fikk. Men varebiler var en annen sak. På midten av femtitallet var det mulig å skaffe seg en Minor-basert varebil for bruk i næringssammenheng, noe som gjorde Morris-bilene til et kjent syn i Norge.
Til tross for restriksjonene ble det solgt flere hundre Morris Minor personbiler på femtitallet. En av disse er dagens lykkepille, en 1957-modell kjøpt ny av en postfullmektig på Skarnes. (Du måtte ha en sånn gjev tittel for å få innvilget kjøpetillatelsen…)
I dag er bilen omtrent i utstillingsstand, takket være nåværende eiers restaureringsarbeid. Han har sandblåst karosseriet, byttet absolutt alle deler som ikke holdt mål, deriblant skjermer, støtfangere, bremser, forstilling, eksosanlegg, komplett interiør, frontrute, alle hjullagre og clutch, i tillegg til å modifisere toppen slik at den tar imot blyfri bensin.
Kort fortalt: ALT er gjort med denne bilen, og alt er gjort riktig. Den ser helt lik ut som den gjorde da den forlot fabrikken. Dette er rett og slett en drøm for deg som har ventet på det rette Minor-eksemplaret: Selgeren ber om 50 000 kroner, noe som ikke på langt nær dekker selvkost og deler. Da er det desto viktigere at den nye eieren er en ekte entusiast som både har tenkt å ta vare på denne skatten, i tillegg til å bruke den ofte!
Autentiske biler med norsk historie fortjener nordmenn å se. Slå et slag for fellesskapet og kjøp en Morris Minor!