Norsk Toyota Cressida kjører fra Porsche på Nürburgring. Sidelengs.

Cressida på Ringen_19

Foto: Skjermdump, YouTube

Du leste riktig: En Toyota Cressida solgt ny i Norge i 1977 har funnet veien til verdens lengste og farligste bane, Nürburgring Nordschleife i Tyskland. Med eier Fredrik Sørlie bak rattet har den blå sleeperen fått mang en tysker til å sette wursten i vrangstrupen.

Cressida på Ringen_18

Foto: Skjermdump, YouTube

En skulle kanskje ikke tro at en motorskribent med forkjærlighet for gamle, norsksolgte hverdagsbiler har et forhold til tyske bilbaner hvor de nyeste og råeste bilmodellene dagllig blir satt på prøve. Vel, det er på tide å komme ut av skapet: Jeg er en Ring-fanatiker. Hver eneste centimeter av denne legendariske banen i Rhindalen får hårene til å stå rett opp i nakken. Jeg ELSKER Nürburgring Nordschleife.

Cressida på Ringen_13

En norsk sliter lusker ned Hauptstrasse mot borgruinene i Nürburg. Et vakkert syn. Foto: Erik Løken

Det er derimot svært sjelden at disse to verdenene krysser hverandre. På dette tidspunktet er det betimelig å introdusere navnet Fredrik Sørlie. De siste årene har han gjort seg svært bemerket som en av Norges beste driftere, med jevne opptredener på Gatebil-stevner, samt en og annen filmrolle (jepp, han kjører sin egen Cressida i «Børning»!).

For de eldre og mer erfarne leserne av Huskerdudenbilen.no som har vokst opp med Trond Schea, Kjell Gudim og den gjengen, er det lett å fnyse av slike nymotens tullesporter hvor ungdom i idiotisk lave biler brenner opp dekk for moro skyld. Men jeg ber dere: Vær åpen for nye ting. Sjekk ut drifting med et fordomsfritt øye og du vil bli overrasket.

Cressida på Ringen_20

Foto: Skjermdump, YouTube

Tror du meg ikke? Da trenger du bare å se videoene i bunnen av artikkelen. Fredrik er nemlig ikke bare glad i drifting. Han deler også undertegnedes lidenskap for eldre kjøretøy med historie. Derfor valgte han å forene dette i et og samme kjøretøy – en 1977 Toyota Cressida. Denne har blitt kraftig modifisert; den mest åpenbare detaljen er en treliters Supra-motor på rundt 200 hestekrefter. Men kanskje viktigst av alt er oppgraderingene i understellet. Dette er ikke en rånebil med kappa fjærer. Dette er et seriøst baneverktøy.

Cressida på Ringen_17

Foto: Skjermdump, YouTube

Og der kommer poenget mitt – for å bygge en god driftebil, må du egentlig følge de samme prinsippene som når en skal bygge en rask banebil. For de proffe drifterne har høyt tempo. Veldig, veldig, veldig høyt tempo.

Fredrik og jeg deler enda en lidenskap: Vi er begge fullstendig oppslukt av Nürburgring Nordschleife. Derfor ble jeg både heftig og begeistret da han fortalte om planen han satt og brygget på for en tid tilbake: Han skulle ta med seg Cressidaen ned til den sagnomsuste banen i Tyskland. «Hvordan da, på bilhenger? Med transporttrailer?» spurte jeg. Nei, svarte han tørt. Den skal kjøres på hjul hele veien.

Cressida på Ringen_6

Hvorfor bruke dyre penger på transport når bilen fint kan kjøres dit på egne hjul? Foto: Fredrik Sørlie

Cressida på Ringen_16

Det er riktignok et stykke, og med 83 desibel målt i kupeen er hørselsvern et must. Vi antar at den gode samtalen ble spart til hotellet på kvelden. Foto: Erik Løken

Cressida på Ringen_4

Vel framme ved banen: En gammel, kamplysten japaner lurer på prestisjetyskernes territorium… Foto: Fredrik Sørlie

Og slik ble det: Denne helgen satte Fredrik og kopilot Erik Løken seg inn i bilen og turet nedover til Tyskland. Med en desibelnotering på 83 inni kupeen ble det en lang transportetappe, men både bil, eier og turkamerat kom helskinnet frem. Om enn med noe tinnitus.

Cressida på Ringen_21

Foto: Skjermdump, YouTube

Hele helga ble brukt til å angripe banens 20 kilometer og 154 svinger med dødsforakt. Både hastigheten og kjørestilen fikk tilskuere og andre trafikanter til å måpe. Nå har Fredriks gamle Cressida blitt kjendis i Tyskland. Se videoene under, så skjønner du sikkert hvorfor…

Cressida Norge_1

Fredrik bruker Toyotaen hele året, landet rundt. At kjæresten Ingunn Rivenes har sin egen Cressida Coupé, skader heller ikke. Foto: Fredrik Sørlie

Cressida Refleks

For de som ikke la merke til denne hendelsen i videoen: På vei gjennom den doble høyresvingen ved «Flugplatz» får Fredrik et heidundrandes tilbud. Dette blir korrigert raskt og effektivt, med to av hjulene på curbsene i 150 km/t. Var det noen som sa at driftere ikke kan kjøre bil? Foto: Skjermdump, Youtube

2 thoughts on “Norsk Toyota Cressida kjører fra Porsche på Nürburgring. Sidelengs.

  1. Han kan kjøre bil! Og vi skal ikke glemme at utvikling består i å gjøre ting på en annerledes og kanskje bedre måte! Jamfør Bokløw og hoppsporten! Han ble jo mobbet psykisk knekt, men idag hopper alle sånn! Stor respekt for de som tør å være annerledes!

    Likt av 2 personer

  2. Imponerende!
    Jeg hadde ei stund emner til å lage en Taunus -77mod. XR4x4 2.9i, men det ble bare med drømmen. Nå er de sikkert begge blitt spiker e.l.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s