
Foto: Espen Lothe
I 1973 var 50 000 kroner ganske mye penger. Det var det du måtte ut med for en staselig Peugeot 504 eller en sportslig Opel Manta Rallye Coupé. Så hvorfor bruke den samme pengesummen på en todørs kombikupé? Jeg finner i alle fall en god grunn: Den var produsert i Bayern.
BMWs slagord «Freude am Fahren» ble brukt første gang i 1965. Siden den gang har dette vært merkets mantra. En BMW skal gi en eksepsjonell kjøreopplevelse. Du skal føle deg vel bak rattet, i tillegg til at bilen har bedre kjøreegenskaper enn konkurrentene. En djerv oppskrift som skilte BMWs modeller fra mengden. Og da spesielt fra konkurrent nummer en, Mercedes-Benz.

Stil på utsiden, klasse på innsiden. Foto: Faksimile, BMW-brosjyre
Det hele begynte da merket lanserte sin «Neue Klasse» i 1962, da først med modellen 1500. Dette var prototypen på alle moderne BMW-modeller. Allerede her ser man trekkene som ble gjeldende for BMWs mellomklassebiler gjennom hele 60- og 70-tallet. «Nyrene» var på plass i grillen som også skrånet fremover – et designpreg som ble holdt til godt utpå 90-tallet.

Den ser kanskje litt uskyldig ut. Men dette er i realiteten det beste av to verdener: En praktisk morobil. Foto: Pressebilde, BMW
Her i Norge var det ikke før på 70-tallet at salget i det hele tatt ga utslag på «Richters-skalaen» til bilbransjen. Grunnen til dette, hadde med de nye todørsmodellene å gjøre. Tidligere fikk du bare de store firedørsutgavene med store motorer og mye utstyr, mens nå ble det tilbudt en serie med litt mindre, enklere modeller.

BMWs modeller var ikke billige. 2000 Touring er ikke oppgitt i prislistene, men kostet omtrent det samme som 2002. Foto: Faksimile, «Hvem, hva, hvor 1973»
Disse ble kalt 1602, 1802 og 2002 avhengig av motoriseringen (senere kom også 1502). I tillegg fikk du disse enten som todørs sedan eller som tredørs Touring – et slags «Shooting Brake»-design som var merkelig harmonisk. Og folk lot seg ikke lure – de visste at selv om bilen hadde familievennlig bagasjeluke, var dette en rendyrket kjøremaskin. Akkurat som andre BMW-er.

Foto: Espen Lothe
På den måten ble BMWs Touring-modeller populære både som praktisk konebil og sportslig familiebil. Et kinderegg, rett og slett. I tillegg var de tilgjengelig i en hel rekke herlige farger, som dagens lykkepille – en tøff 2000 Touring i fargen «Inka». Knall oransje. Det blir ikke mer 70-talls enn dette.
Denne bilen selges av en ekte BMW-entusiast som har tatt inn bilen fra Sverige. Her får du ingen pokalvinner, men en trivelig og sjarmerende bruksveteran med gode kjøreegenskaper og høy smil-per-mil-faktor. Enkle oppgraderinger som sportsratt (originalt BMW-ratt), toports Weber-forgasser, sportsstol og tidsriktige Momo-felger er installert. For den som ikke liker denslags, er det bare å bytte til originaldelene. Disse følger også med.
Med andre ord: Her får du i pose og sekk.
Yepp! Jeg har hatt både 2000 og 2002 om jeg ikke husker helt feil. Begynner og bli noen år siden
LikerLiker