Dagens lykkepille: Renault 4

Renault 4_1

Foto: Eikin Wilfred Schrøder

Selv om mange gjerne tenker på Citroën 2CV hvis en nevner ordet «fransk folkebil», er det faktisk Renault 4 som virkelig fortjener den tittelen. Mens 2CV var en bil for bonden, var Renault 4 den perfekte småbilen for byfolk. Derfor solgte den også godt her i Norge.

Renault 4 Reklame_10

Foto: Faksimile, Renault-brosjyre

I Frankrike ble det utkjempet en brutal kamp mellom bilgigantene hvor målet var å sikre seg flest mulig småbilkunder. Det var ingenting som var så populært på kontinentet som de snertne, billige, praktiske og enkle bilene. Først ut var Citroën 2CV, som kom på markedet allerede i 1949.

Renault 4_7

Foto: Eikin Wilfred Schrøder

Renault 4_3

Foto: Eikin Wilfred Schrøder

Dette er utvilsomt bilen som fikk Frankrike på hjul etter krigen, akkurat som Bobla hjalp tyskerne på rett kjøl. De andre produsentene hadde større vanskeligheter med å fylle dette segmentet, i alle fall frem til begynnelsen av 60-tallet. Da bestemte Renault at det var på tide med litt konkurranse.

Renault 4 Reklame_1

Foto: Pressebilde, Renault

Strategien som Renault valgte, var dristig. De droppet hekkmotor og gikk derfor mot trenden skapt av Volkswagen og Fiat, selv om Renault egentlig hadde mye mer erfaring med denne konfigurasjonen. De tok 4CV-motoren og plasserte den foran og lånte mange tekniske løsninger fra erkerivalens revolusjonerende storbil – Citroën Traction Avant: Den langsgående motoren var plassert bak forakselen, mens girkasse og differensial hang foran – akkurat som på Tractionen.

Renault 4 Reklame_7

Foto: Faksimile, Renault-brosjyre

En annen artig detalj er at hjulbasen faktisk er lengre på høyre side enn på venstre; bakhjulene står ikke helt på linje i forhold til hverandre, grunnet måten bakstillinga er designet. Dette er noe som går igjen på flere av Renaults modeller på denne tiden. Ikke at det gjorde noe særlig for kjøreegenskapene. Renault 4 ble fort kjent som en lettkjørt og stabil småbil.

Renault 4_5

Foto: Eikin Wilfred Schrøder

Bilen vi har plukket ut som dagens lykkepille er en 1974-modell som har gått alle sine 40 år på norske veier. Likevel har den klart seg overraskende bra, med bare litt sjarmerende lakkrust her og der. Dette er forøvrig originallakken, noe som i seg selv er ganske kult. Bilen har bare gått 49 000 kilometer og ser omtrent ny ut innvendig.

Renault 4_8

Foto: Eikin Wilfred Schrøder

Renault 4_9

Foto: Eikin Wilfred Schrøder

Selgeren ber om 24 000 kroner for den søte sardinboksen. Hvis du har lyst på en problemfri og herlig patinert norsk originalbil med frankofile vibber, samt kjenne på den morsomme følelsen av å kjøre bil med paraplygir, er det bare å slå til før saltbilen kommer. Tror ikke du kommer til å angre..! I alle fall ikke hvis du har individualistiske egenskaper.

Renault 4_2

Foto: Eikin Wilfred Schrøder

Renault 4 Reklame_Norge_1

Foto: Faksimile, norsk Renault-reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s