Dagens lykkepille: Citroën Traction Avant 11

Citroen TA 11_1

Foto: Hans Morttjernet

Dette er utvilsomt en av verdenshistoriens viktigste bilmodeller. Listen over innovasjoner og utradisjonelle løsninger som satte en ny bransjestandard, er mange. Citroën Traction Avant ble også populær her i Norge og har fortsatt et stort og særdeles aktivt entusiastmiljø.

Traction Avant_3

Foto: Pressebilde, Citroën

Få bilmerker, om noen, evner å matche Citroën når det kommer til nyskaping og grensesprenging. Amerikanske Cord var først ute med forhjulsdrift. Lancia var først ute med selvbærende karosseri. Men bare Citroën var gale nok til å kombinere dette i en og samme bil. Og de gjorde det så tidlig som i 1934.

Citroen TA 11_5

Foto: Hans Morttjernet

Bilen det er snakk om, er Traction Avant. Navnet betyr ganske enkelt «forhjulsdrift» på morsspråket, en oppskrift som Citroën har holdt seg til i over åtti år. Ved siden av å være verdens første forhjulsdrevne bil med selvbærende karosseri, var den også utstyrt med et toppmoderne understell som aldri før var sett på en produksjonsbil.

Citroen TA 11_3

Foto: Hans Morttjernet

Dette bestod av uavhengige torsjonsstag på forakselen, et konsept en senere kunne finne på tsjekkiske Tatra og Volkswagen. Den kom i flere motorvarianter som ble adskilt på tradisjonelt fransk vis ved å dele de inn etter antall avgiftshester (en fransk avgiftshest tilsvarer 4,5 hestekrefter). Disse var henholdsvis Citroën 7, 11 og 15.

Traction Avant_1

Foto: Pressebilde, Citroën

Dagens lykkepille er av 11-typen fra 1953 med litt over 50 hestekrefter. I årets «Hvem, hva, hvor» kan vi lese at innstegsmodellen 11 Légère kostet 16 200 kroner her i Norge, mens 11 Normale kostet 17 300 kroner. Storebror 15-6 med 2,9-liters rekkesekser kostet hele 22 500 kroner, rundt 315 000 kroner i dagens verdi.

Hvem hva hvor 1953_1

Foto: Faksimile, «Hvem, hva, hvor 1953»

Bilen på bildene ble importert fra Nederland for over 30 år siden og har tjent som kosebil siden den gang. Da jeg ringte selgeren for å ta en prat, var bilen allerede solgt. Ikke så rart siden prisen lå på under 100 000 kroner, en svært god pris for et såpass ryddig og pent eksemplar.

Citroen TA 11_2

Foto: Hans Morttjernet

Citroen TA 11_7

Foto: Hans Morttjernet

Citroen TA 11_9

Foto: Hans Morttjernet

Med tanke på at Traction Avant var tilgjengelig allerede fra 1934, er det rett og slett imponerende at konkurrentene ikke hadde greid å ta igjen forspranget selv da den siste TA 11 rullet ut av fabrikken i 1957. Kjøreegenskapene var i en klasse for seg, noe som gjorde den svært populær i bilsportsammenheng. Vi avslutter artikkelen med en artig norsk Citroën-reklame som skryter hemningsløst av seieren i Rally Viking i 1951…

Citroen TA Reklame 1951_1

Foto: Faksimile, norsk Citroën-reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s