
Foto: Kåre Sylte
Ford Granada var en dyr modell på det norske markedet. Likevel solgte den bedre enn noen annen Ford-modell. Dagens lykkepille er i tillegg utstyrt med V6-motoren på 2,3 liter og er et regelrett varp til bare 10 000 kroner. Ikke rart den allerede var solgt da jeg ringte…
Den økende økonomiske optimismen på slutten av 70-tallet hadde ført til en enorm salgsvekst på de større og dyrere modellene på markedet. Det beste eksempelet er 1977, da det ble solgt mer enn 10 000 av salgsvinneren Volvo 240. Men på andre- og tredjeplass finner du Ford Granada og Taunus, med henholdsvis 8 853 og 8 246 solgte eksemplarer. Hvis du legger sammen disse, passerer salget av Fords storbiler 17 000 stykker. Et helt utrolig tall.
Enda mer imponerende er det at Granada leder an, og ikke den rimeligere Taunusen. Nordmenn elsket Granada. Vi kjøpte mer enn 50 000 stykker mellom 1972 og 1985 og følelsene for modellen er fortsatt sterke. Da denne skatten ble lagt ut for salg forleden, ble det derfor telefonstorm hos eieren…
Og det er ikke så rart. Bilen er en særdeles velholdt Granada fa 1982, med en deilig 2,3-liters sekser under panseret. Den har rullet nesten 270 000 kilometer, men bærer ikke mye preg av dette på utsiden. Dette later til å være et langkjørt og pent stelt eksemplar, noe som bekreftes av selgeren som forteller at de fleste milene har blitt tilbakelagt av bilens første eier.
På toppen av dette er Granadaen EU-godkjent i år og står fiks ferdig klar til sin nye eier. Noe småplukk følger med på kjøpet, men til denne prisen er det bare som en bagatell å regne. Da vi ringte for å snakke med selgeren, hadde han akkurat sendt bilen avgårde med sin nye eier. Vi tror vedkommende er særdeles fornøyd med sitt ferske kjøp. Gratulerer!