Dagens lykkepille: Citroën AK 400

Citroen 2CV Varebil_2

Foto: Per Mjelva Larsen

Hva får du hvis du parrer en Citroën 2CV med en brødboks? Jo, da får du en Fourgonnette, eller AK 400, om du vil. Dette var en modell som tok 2CVs beste egenskaper til et helt nytt nivå. Hvorfor nøye seg med en liten landsbycruiser når du kan få en familiebil og varevogn på kjøpet?

Citroen 2CV Varebil_16

Foto: Faksimile, Citroën-reklame

Det er lett å tro at Citroën 2CV er en av de mest populære franske bilene noensinne. Det er for så vidt riktig, men da først og fremst på følelsesfronten og ikke på salgslistene. For selv om det ble bygget flere millioner 2CV-er, ble salget strukket over en enorm tidsperiode – helt fra 1949 til 1990, faktisk – og totalvolumet ble ikke mer enn 3,8 millioner. Landsmannen Renault 5 ble for eksempel solgt i mange flere eksemplarer over en kortere tidsperiode.

Citroen 2CV Varebil_7

En av de kule løsningene du finner på Fourgonnette-modellene – reservehjul skjult i ei sideluke! En svært plassbesparende løsning siden hjulene er så smale. Foto: Per Mjelva Larsen

Citroen 2CV Varebil_10

Foto: Per Mjelva Larsen

Men Citroën solgte ikke bare den tradisjonelle 2CV. De solgte Ami, Dyane, Mehari og varebilene Fourgonnette og Acadiane også, samtlige basert på 2CV. Disse sto for den største delen av salget med nesten fem millioner eksemplarer fordelt på de forskjellige modellene. En av de mest fleksible rent bruksmessig, var Fourgonnette.

Citroen 2CV Varebil_13

Foto: Faksimile, Citroën-reklame

Den første utgaven kom i 1951 og ble solgt under navnet 2CV – AU og etter hvert 2CV – AZU. I 1963 kom en oppgradert utgave med 0,6-liters motor i stedet for den opprinnelige 0,4-literen og modellen fikk da betegnelsen AK. Først AK 350, så etter hvert AK 400. Storfamilien satte nok veldig pris på «Weekend»-versjonen med sideruter, som hadde plass til en hel skokk med unger baki som i tillegg slapp å bli bilsyke siden de faktisk kunne følge med på omgivelsene.

Citroen 2CV Varebil_1

Foto: Per Mjelva Larsen

Citroen 2CV Varebil_3

Foto: Per Mjelva Larsen

I 1974 bestemte en distriktstannlege i Hordaland seg for at han skulle ha en slik Fourgonnette. Et perfekt redskap både som transportmiddel i sin reisende tannlegepraksis og for turer med kone og to barn i helgene. På den tiden var det ikke så farlig med belter og sånt, men ungene må jo ha veltet rundt baki der som mursteiner i en tørketrommel…

Citroen 2CV Varebil_4

Foto: Per Mjelva Larsen

Tannlegen eide bilen helt til 2006 da nåværende eier tok over den. Bilen var fortsatt i god stand og har bare blitt pleid siden den gang. Nå søker den en ny eier, fortrinnsvis en med sans for enkle, franske sjarmører med rurale kjøreegenskaper og herlig resonans i de flortynne blekkplatene.

Citroen 2CV Varebil_12

Foto: Per Mjelva Larsen

Citroen 2CV Varebil_15

Foto: Faksimile, Citroën-reklame

2 kommentarer om “Dagens lykkepille: Citroën AK 400

  1. I de årene jeg har hatt bilen, har den blitt brukt mye, og ikke stått til pynt. Gamle biler har godt av å brukes. For eks hver vår kjørte jeg bilen til gården vår i Sverige. En kjøretur på 70 mil!! Og hele sommeren ble bilen kjørt hver eneste dag, og om høsten kjørte jeg bilen 70 mil tilbake. Det er vel dette som gjør at den er så god og fin å kjøre. Biler skal brukes.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s