
Foto: Mads Bakken Lindstad
Det er ingen biler fra gullalderen som kunne toppe Bobla. Nesten 150 000 eksemplarer ble solgt mellom 1949 og 1975, noe som gjør dette til Norges bilfavoritt nummer en. Derfor er det ikke rart at den også har blitt et populært emne for modifisering. Her ser du et prima eksempel…
1966 var et svært spesielt år for Volkswagen i Norge, representert av Harald A. Møller A/S. Det var året da de solgte sin Volkswagen nummer 100 000, det første bilmerket her til lands med sekssifrede salgstall. Siden 1964 hadde Boble-salget alene vist til femsifrede tall hvert år, med 10 092 i 1964, 10 713 i 1965 og en liten dropp til 10 372 i 1966.

Her ruller Volkswagen nummer 100 000 til Norge ut av fabrikken i Wolfsburg i 1966. Foto: Møllers historiske arkiv

Foto: Mads Bakken Lindstad
Bilen på bildene er en 1966-modell solgt ny hos Harald A. Møller på Skøyen. På denne tiden hadde Bobla blitt forbedret og perfeksjonert så mange ganger at det omtrent ikke var noe å klage på for nybilkjøperen. Likevel, varmeapparatet var ikke helmaks og det elektriske anlegget var av seksvoltstypen. Men dette var liksom en del av Boble-sjarmen.
I løpet av sine snart 50 år på veien har dette eksemplaret bare rullet 64 000 kilometer, de fleste i en og samme familie. Dagens eier har gitt den en velfortjent strekk i tillegg til smakfulle oppgraderinger som breddede felger og moderat senking. Den originale fargen «L360 Seeblau» er beholdt og interiøret er fullstendig urørt og ser tilsynelatende strøkent ut.
Dette er med andre ord en sjelden sjanse til å skaffe seg en utrolig pen Boble fra den aller beste perioden med full historikk, kule oppgraderinger (som lett kan tilbakeføres til original stand for den som ønsker det) og overraskende lav kilometerstand. Den koster en del mer i dag enn de drøye 16 000 kronene den kostet ny, men dette er et garantert investeringsobjekt – for den som skulle trenge argumenter for å overbevise husstanden.
Denne bilen har du gjort en utrolig jobb på Mads.Jeg sier bare takk for att jeg ble den nye lykkelige eier av bilen.denn skal bli godt tatt vare på og forbli sånn den er i dag.
LikerLiker