
Foto: Lars Magnus Ruud
En av de aller viktigste bilene for nordmenn på sekstitallet, var Ford Cortina MK1. Den var en suksess fra første stund og gikk nesten helt til topps på salgslistene allerede det første salgsåret i 1963. Stasjonsvogn-utgaven var ikke fullt så vanlig, men var like herlig som sedanen.
Den het egentlig Consul Cortina, men ble vanligvis bare kjent gjennom navnet hentet fra en italiensk alpeby. Den var tilgjengelig med 1200- og 1500-motor, samt i Lotus-utgaven med en modifisert utgave av den største Kent-motoren under panseret. I tillegg fikk du den i både todørs, firedørs og femdørs stasjonsvogn-utgave, i enten Standard, Deluxe, Super eller GT-form. En Cortina 1500 GT var faktisk svært heftige saker på sekstitallet…
Stasjonsvogna har havnet i skyggen av den ikoniske sedanen. Noe av grunnen er kanskje at den mangler de ikoniske Y-baklysene, og derfor er vanskeligere å identifisere. Men hvis en ser på helheten, er ikke Cortina Estate (som den het i England) et mindre attraktivt alternativ. Snarere tvert imot, siden den faktisk er langt sjeldnere og derfor kanskje mer bevaringsverdig.
Eieren av dagens lykkepille, Lars Magnus Ruud, har tatt dette alvorlig og eier i dag hele tre stasjonsvogner. Men som han skriver selv i salgsteksten: «Selv med stor låve, får man ikke plass til alt.» Han ser seg derfor nødt til å selge unna et par av de sjeldne Cortinaene. På bildene ser du den som er i klart best stand, med lite rust og god teknisk stand. Interiøret er svært pent og bilen er generelt godt vedlikeholdt.
Den hvite Cortinaen har i løpet av sine nesten femti år på norske veier sett omtrent hele landet. Lars Magnus forteller at den har vært fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord, med bilens første eiere, et par med sans for langtur i bil, bak rattet. Lakken bærer preg av alderen og har i dag en herlig patina med litt småflekking her og der av bilens tidligere eier. Noen liker det sånn. Hvis ikke, er det bare å gi den et strøk hvit lakk på toppen.
Hvis du er fan av britisk Ford og i tillegg synes spesielle biler er verdt å ta vare på, kan du fint gjøre dårligere kjøp enn denne her. Lars Magnus har satt prisen til 35 000 kroner men er åpen for bud fra entusiaster. En hel haug med deler følger også med – tilsynelatende nok til å bygge en hel Cortina i reserve…