Simca for nybegynnere: Del 3

Simca 1307 Reklame_2

En av de siste bilene som bar Simca-navnet: 1307/1308 ble faktisk kåret til «Årets Bil» i Europa i 1976. Uten at jeg helt skjønner hvorfor. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Vi har nå kommet til slutten av 70-tallet. Etter en lang og rikholdig historie som begynte i 1934 og involverte både Fiat og Ford, samt flere egne flotte modeller, var nå Simca redusert til å produsere Chrysler-produkter som verken var konkurransedyktige eller spesielt pene.

Talbot Horizon_1

Talbot Horizon – her snakker vi en av bilhistoriens minst sexy modeller. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Ironisk nok ble to av disse stakkarslige Chrysler-Simcaene kåret til «Årets Bil» i Europa på slutten av 70-tallet. Først Simca 1307/1308 i 1976, så den skrekkelige Talbot/Simca Horizon i 1979. En sterk kontrast til fremtidsbilen Porsche 928 som fikk den samme tittelen året før… Mellom de to kåringene gikk også hele Chryslers europeiske divisjon dukken og restene av Simca ble overtatt av Peugeot i 1978.

Chrysler hadde på dette tiåret greid å legge flere bilprodusenter øde takket være sin fullstendig feilslåtte europeiske storsatsing. Britiske Hillman, Humber og Sunbeam, samt franske Matra og Simca hadde alle hver sin spennende og innholdsrike historie. Alt gikk med i dragsuget da Chrysler Europe kollapset. Det sier vel litt at Peugeot kjøpte hele konsernet for 1 dollar…

chrysler_160_1

Chrysler 180 var kanskje ikke en dårlig bil, rent isolert sett. Men sett opp mot konkurransen på 70-tallet var den et annenrangs produkt. Foto: Pressebilde, Chrysler

Et kuriost biprodukt av Peugeot-overtakelsen er at et annet historierikt navn dukket opp igjen, nemlig Talbot. Dette var egentlig britisk, men ble stiftet for å brukes på importerte franske Clément-Bayard-biler allerede fra 1903. Talbot var de første som greide mer enn 100 mph (160 km/t), noe de gjorde allerede i 1913.

Det var ikke like barsk schwung over Talbot-bilene som ble solgt etter 1. august 1979: Dette var bare Chrysler-Simcaer med ny logo. Modeller som Talbot Solara og Tagora er bortimot helt glemt i dag, selv om det faktisk gikk en del av disse på norske veier på begynnelsen av 80-tallet.

Talbot Tagora_1

Det florerer ikke akkurat av Talbot Tagora til salgs på nettet om dagen, til tross for at ganske mange ble solgt både her i Norge og i Europa generelt. Foto: Faksimile, Talbot-brosjyre

Så hva er egentlig en Simca? Historisk sett går det an å si at både Fiat, Ford, Chrysler og Peugeot har hatt innflytelse på merket. Litt italiensk, litt fransk og litt amerikansk. Det oppsummerer egentlig bilene ganske greit. Men det er en modell som står ut, bilen som virkelig kan kalles hundre prosent Simca – i alle fall bortimot – og det er Aronde. Den ble til under merkets virkelige storhetstid og symboliserer alt som var bra med Henri Pigozzis fremtidsvisjoner. Konseptbilen Fulgur er også verdt å minnes – en av mange herlig sprøe rariteter som dukket opp på bilmessene på denne tiden.

Simca Vedette_2

La oss glemme 70-tallets trasige Chrysler-besudlede Simcaer og heller se på de historiske herlighetene. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Jeg håper du har blitt litt klokere av å lese dette. Hvis du ønsker mer informasjon om Simcas tråklete historie, kan jeg anbefale denne britiske siden dedikert til Simca, Rootes og europeisk Chrysler (samt en hel drøss andre rare merker).

Vi avslutter med noen trivelige høydepunkter fra Simcas gullperiode…

Simca Vedette_5

Fransk luksusbil med 2,4-liters V8 blir aldri feil. Simca Vedette ble produsert fra 1954 til 1961. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Simca-1300-Break-brochure

1300 og 1500 var storselgerne i familiesegmentet fra 1963 til 1975. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Simca 1000 Rallye Reklame_2

Simca Rallye: Pigozzi var jo italiener, så en fyrrig sportsmodell for rallybruk måtte selvsagt tilbys. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Simca 1100_2

Lille 1100 kom på samme tid som Renault 16 og var en av verdens første kombi-kupeer. Dette praktiske formatet har blitt rendyrket av bilprodusenter verden rundt siden den gang. Men franskmennene var først ute. Foto: Faksimile, Simca-brosjyre

Du finner del 1 og 2 ved å klikke på linkene under..!

Simca for nybegynnere: Del 1

Simca for nybegynnere: Del 2

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s