Dagens lykkepille: Mazda 323

Mazda 323_2

Foto: Tor Ivar Nordhus

Det er ikke hver dag en får sjansen til å kjøpe en bortimot urørt bil som forlot samlebåndet for mer enn tredve år siden. Denne Mazdaen fra 1983 har ikke engang rukket å rulle 30 000 kilometer og ser egentlig ut som en ny bil både innvendig og utvendig. En ekte japansk tidsmaskin…

Mazda 323_3

Foto: Tor Ivar Nordhus

Etter mange år med bakhjulsdrevne småbiler i den såkalte «Familia»-serien, derav den tredje generasjonen fikk modellbetegnelsen 323, bestemte Mazda seg for å prøve noe nytt i 1980. Samtlige asiatiske bilprodusenter hadde nå våknet og sett hva Honda gjorde med sin Civic, den forhjulsdrevne storselgeren fra 1973 som gjorde rent bord på det amerikanske markedet. Både Toyota, Mitsubishi, Nissan og Mazda valgte derfor å prøve samme oppskrift.

Mazda 323 Reklame_5

Den første Mazdaen som fikk 323-navnet på eksportmarkedene, var denne. Dette var tredje generasjon i Familia-rekken og er den eneste 323-modellen med bakhjulsdrift. Foto: Faksimile, Mazda-reklame

Nissan hadde allerede holdt på noen år med sin lille forhjulsdrevne Datsun Cherry og var i så måte tidligere ute enn Honda, selv om den ikke kunne matche salgstallene til Civic. Mitsubishi kom med sin Colt i 1978, Toyota ventet på sin side til litt utpå 80-tallet med å sette drivhjulene foran på sin Corolla. Mazda var derfor verken først eller sist da de sveivet i gang samlebåndet og begynte å produsere det fjerde generasjonsleddet i Familia-familien (hehe), den andre i rekken med 323-navnet på eksportmarkedene.

Mazda 323 Reklame_3

Den japanske påliteligheten høster respekt også fra tyskerne. Det heter seg slik at jo gladere en tysker er, jo større vokser barten. Foto: Faksimile, tysk Mazda-reklame

I Norge ble forhjulsdrevne 323 en umiddelbar hit og salgstallene bortimot doblet seg i 1981 i forhold til fjorårets salg med den bakhjulsdrevne forgjengeren. Mer enn 5000 eksemplarer ble solgt i gjennomsnitt hvert år før erstatteren kom i 1985. Men som mange andre biler fra denne tiden er det svært få pene eksemplarer igjen. De aller fleste er brukt opp og rustet vekk. Det er på ingen måte tilfelle med dagens lykkepille…

Mazda 323_7

Foto: Tor Ivar Nordhus

Dette eksemplaret er et unikum av de sjeldne. Den ble solgt ny hos Jonas Hegre AS i Sandnes i 1983, en historierik forhandler som tidlig spesialiserte seg på japanske bilmerker. Bedriften heter i dag Hegre Auto AS og er fortsatt Mazda-forhandler, og bilen på bildene har stått utstilt i butikklokalene de siste 15 årene. Det er spesielt moro å lese serviceheftet, som forteller at den hadde sitt siste bokførte oljeskift i 1999 ved kilometerstand 27 586.

Mazda 323 Reklame_4

Foto: Pressebilde, Mazda

Mazda 323_11

Foto: Tor Ivar Nordhus

I dag står det 29 200 kilometer på telleverket. Det er godt å se at den i alle fall har fått noen turer i løpet av sine hittil 31 år i tjeneste, noe som gjør at den heller ikke har stått seg i hjel. Nå er den EU-godkjent og klar til bruk, med en prislapp på særdeles hyggelige 40 000 kroner. Nesten like lav som kilometerstanden, faktisk..!

Mazda 323_5

Foto: Tor Ivar Nordhus

Mazda 323_1

Foto: Tor Ivar Nordhus

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s